Marika Ahonen on kokenut valmentaja, joka tietää miten yleisö vakuutetaan 

Kaskas Media | 13 lokakuun, 2022

Marika Ahonen on Kaskasin uusi johtava viestinnän asiantuntija. Hän on entinen pitkän linjan toimittaja, joka rakastaa hyvää kieltä ja konkretiaa.

Sinulla on työkokemusta sekä viestinnästä että journalismista. Millaisia töitä olet urallasi tehnyt?

Urani ensimmäiset 17 vuotta työskentelin journalistina Ylellä. Aloitin harjoittelijana Pohjois-Suomen uutisissa, josta etenin toimittajaksi ja tuottajaksi Pasilaan Helsinkiin. Olen työskennellyt toimittajana, uutisankkurina ja tuottajana niin radiossa, televisiossa kuin netissäkin.

Olen aina ollut kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista ja demokratiasta. Ylellä pääsin tekemään töitä konkreettisesti näiden asioiden parissa niin jokapäiväisessä uutistyössä kuin useissa kunta- ja eduskuntavaaleissa. Vuosien varrella olin toimittamassa ja juontamassa vaaleja ja erilaisia vaalitenttejä sekä tekemässä Ylen vaalikonetta ja -galleriaa. Vuoden 2017 vaalien jälkeen siirryin viestinnän asiantuntijaksi Milttonille. 

Viihdyin Milttonilla viisi ja puoli vuotta. Työ piti sisällään niin esiintymis- ja mediavalmennuksia, mediatyötä ylipäätään, kriisiviestintää eri muodoissaan, viestintäsuunnitelmia, tekstien editoimista ja kirjoittamista ja niin edelleen. Ennen Milttonia en edes tiennyt kuinka monipuolista konsultin työ voi olla ja kuinka laajasti viestinnän asiantuntijana pääsee näkemään yhteiskuntaa myös niin sanotusti toiselta puolelta. Noin puolet työajastani valmensin asiantuntijoita, erilaisia johtajia ja muita puhehenkilöitä globaaleista suuryrityksistä julkisiin toimijoihin ja järjestöihin.

Mitä yhteistä on toimittajan ja viestintäkonsultin työstä on? 

Toimittajaa ja viestintäkonsulttia yhdistää yleensä kiinnostus yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen, mutta näkökulma on hieman eri. Molemmilla on halu tehdä asioista mahdollisimman ymmärrettäviä myös muille. Lisäksi molemmissa tehtävissä saa ja pitää kysyä tyhmiä kysymyksiä: Miksi tämä on tärkeää? Miksi tästä pitäisi kiinnostua? Mitä väliä tällä on yhteiskunnallisesti?

Toimittajia toki ohjaa riippumattomuus, konsultti puolestaan tekee töitä asiakkailleen, vaikka aina ei yhtä mieltä oltaisikaan.

Tuot Kaskasille osaamista etenkin media- ja esiintymisvalmennuksista. Millainen on valmennusfilosofiasi?

Pyrin aina olemaan kannustava, mutta suora. Harva meistä esiintyy työkseen ja toisaalta moni kokeneempikin jännittää esiintymistä. Harjoittelemalla voi löytää sen oman tavan olla. 

Media- ja esiintymisvalmennuksista puhutaan välillä negatiiviseen sävyyn, mutta itse ajattelen, että on kaikkien etu, että ihminen – olipa kyseessä toimitusjohtaja, virkamies, asiantuntija tai poliitikko – saa sanottua asiansa mahdollisimman ymmärrettävästi ja kiinnostavasti.

Entä mitä jokaisen esiintyjän tulisi muistaa? Kerro kolme vinkkiä. 

  1. Älä esitä asiantuntijaa, vaan ole oma itsesi. Moni kokee paineita olla vakavasti otettava Asiantuntija isolla A:lla ja yrittää ahtautua tiettyyn muottiin. Ihmiset ovat kuitenkin lähtökohtaisesti kiinnostuneita ihmisistä, joten anna persoonasi näkyä. Parhaat esiintyjät jäävät mieleen nimenomaan persoonansa ja ymmärrettävyytensä vuoksi.
  1. Mieti, mitä haluat sanoa. Mieti, mikä on viestisi tärkein pointti ja miksi kuulijan pitäisi kiinnostua siitä. Mikä on viestin yhteiskunnallinen merkitys ja miten voit kertoa sen niin konkreettisesti, että muutkin ymmärtävät sen tärkeyden?
  1. Kerro, jos et tiedä. Moni pelkää, ettei osaa vastata kaikkiin toimittajan kysymyksiin. Ei haittaa, vaikket osaisi vastata tyhjentävästi. Voit pohtia vaihtoehtoja tai tarjota ratkaisuja. Jos esitetty kysymys ei ole mielestäsi relevantti, kerro, mikä sinusta on olennaisempaa. Joskus voi myös sanoa suoraan, että en tiedä.

Olet musiikin ystävä ja kova koluamaan keikkapaikkoja. Mikä keikka on jäänyt viimeisimpänä mieleesi? 


Mahtavaa, kun keikoille taas pääsee! Kävin kesällä pitkästä aikaa useilla festareilla, joista mieleeni jäivät muun muassa valloittava Florence and the Machine Flowssa ja Caribou Sidewaysissa. Ihanin festarikokemus oli kuitenkin Hailuodon Marjaniemessä järjestetty Bättre Folk. Tuivertava merituuli ja auringon lämpö tekivät Antti Aution keikasta yhden kesän kohokohdista.

Selaa lisää