Aina online – nuoret käyttävät mediaa jopa 12 tuntia päivässä

Kaskas Media | 4.11.2021

Oli aiheena sitten koronarokotus tai korkeakoulun markkinointi, nuorten tavoittaminen viestinnällä on vaativaa. Kaskasin TET-harjoittelijat Tessy Yu ja Sushmita Gazi kertovat, miten nuoret käyttävät mediaa ja miten heidän huomionsa saa. 

Nuoret viettävät paljon enemmän aikaa mediassa kuin keski-ikäiset, minkä takia meidän median käyttö on ihan erilaista kuin aikuisilla. Aikuiset lukevat Ilta-Sanomia junassa tai vaikkapa tauolla. Nuoret puhuvat kavereille, kun syövät aamupalaa tai vaikkapa ihan vessassa.

Kaikilla nuorilla ei ole samaa tapaa käyttää mediaa. Toiset nuoret ovat sosiaalisempia kuin toiset. Toisilla nuorilla on harrastuksia, kun taas toisilla ei ollenkaan, jonka vuoksi toisilla nuorilla on enemmän ruutuaikaa. Nuorten ruutuaika on 2–12 tuntia päivässä tai jopa enemmän. 

Käytämme mediaa, kun harjaamme hampaat, syömme aamupalaa, bussissa ja välitunneilla.

Me käytämme mediaa 8–9 tuntia päivässä. 8–9 tuntia saattaa kuulostaa isolta määrältä ja herättää kysymyksen, miten on mahdollista käyttää 8–9 tuntia median parissa yhden päivän aikana. Tähän vastaamme, että käytämme mediaa aina kun on mahdollisuus. Käytämme mediaa, kun harjaamme hampaat, syömme aamupalaa, bussissa ja välitunneilla. Käytämme mediaa kaikkialla. Tällä tavalla ruutuaika kasvaa jopa 12 tunniksi. 

Monet nuoret käyttävät mediaa öisin. Yöllä kaikki päivän tehtävät on tehty: muun muassa läksyt, oman huoneen siivoaminen tai vaikkapa lemmikin taluttaminen. Yöllä vanhemmat ei näe, jonka vuoksi vanhemmat ei voi sanoa median käytöstä mitään. 

Suosituimpia kanavia ovat Tiktok ja Instagram

Suosituimmat sosiaalisen median kanavat nuorten keskuudessa ovat Tiktok, Instagram, Snapchat ja Pinterest. On paljon muitakin some-kanavia, mutta nuoret käyttävät niitä harvemmin. Nämä some-kanavat ovat suosittuja nuorten keskuudessa, koska niitä selaamalla näkee uusia, kivoja ja hauskoja videoita tai blogeja kuin taas jossain twitterissä.

Eri maista muuttaneet nuoret käyttävät eri some-kanavia kuin Suomessa syntyneet.

Tiktok on selailuäppi, jossa tulee noin minuutin kestäviä videoita. Tiktok määrittelee minkälaisista videoista tykkäät, joten nuoret viettävät siellä tuntikausia. Instagramissa nuoret selailevat julkkisten julkaisemia kuvia ja omien kavereiden kuvia. Snapchatissä lähetetään kuvia ja viestitellään kavereiden kanssa.

Pinterestistä voi ottaa inspiraatiota vaikkapa piirustuksista. Me otamme inspiraatiota vaatteista, joita voisi laittaa päälle kouluun tai juhliin. 

Eri maista muuttaneet nuoret käyttävät eri some-kanavia kuin Suomessa syntyneet. Esimerkiksi Kiinassa on paljon mielenkiintoisia some-kanavia, kuten Xiaohongshu. Xiaohongshu on kuin Pinterestin ja Instagramin yhdistelmä. Siellä voi tykätä kuvista ja ottaa inspiraatioita. 

Nuorten tavoittaminen ei ole helppoa

Nuorten tavoittaminen median välityksellä on haastavaa. Koska nuoret viettävät paljon aikaa mediassa, he tuntevat paljon julkkiksia. Nuoria voisi tavoittaa julkkiksien välityksellä, mutta kaikki eivät tunne samoja julkkiksia tai tykkää samoista ihmisistä.

Esimerkiksi meistä Tessy seuraa Blackpinkiä, kun taas Sushmita seuraa Chase Atlanticia. Blackpink on korealainen bändi ja Chase Atlantic australialainen bändi. Emme välttämättä tuntisi näitä bändejä ilman toisiamme.

Jotta viestintä voi kiinnostaa nuoria, sen pitää vaikuttaa heidän elämäänsä. Esimerkiksi jos elokuvateatteriin vaaditaan koronapassi, se saisi nuoret ottamaan rokotteen. Kun koronasta kerrotaan nuorille, pitäisi kertoa millainen virus se on ja miten se voi vaikuttaa heihin.

Katso TET-harjoittelijoiden tekemältä videolta, miten nuoret käyttävät sosiaalista mediaa:

Kirjoittajat ovat Kaskas-median TET-harjoittelijoita.

Tilaa Kaskasin uutiskirje! Saat aina uusia ajatuksia tutkimuksesta, osallisuudesta ja vastuullisuudesta viestimiseen.

Selaa lisää