Tosielämän realityshow

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry halusi vaikuttaa poliittisiin puolueisiiin ennen vuoden 2023 eduskuntavaaleja. Järjestö halusi, että kaikki puolueet ovat tietoisia sosiaalialan riittämättömistä määrärahoista, sosiaalialan työntekijöiden ahdingosta ja alan vaihtajista, sekä samalla siitä, miten tärkeää sosiaaliala on Suomen hyvinvoinnille ja turvallisuudelle.

Lähtökohdat

Siinä missä terveydenhuolto tuntuu koskettavan kaikkia, monet ajattelevat sosiaalityön olevan kaukana omasta elämästä. Tosiasiassa jokainen meistä kohtaa elämässään sosiaalityön korkeakoulutettuja osaajia – varhaiskasvatuksesta vanhustenhuoltoon. Kuitenkin sosiaaliala nousee usein otsikoihin vasta silloin, kun jotain pahaa on jo ehtinyt tapahtua. Niinpä päätöksentekijätkään eivät aina muista sosiaalialan merkitystä suomalaiselle yhteiskunnalle.

Poliittisten puolueiden puheissa ja kirjauksissa sosiaaliala nähdään usein pehmeitä arvoja toteuttavana kulueränä. Tosiasiassa tutkitun tiedon perusteella sosiaalityön ennaltaehkäisevyys suojelee yhteiskuntaa ja näin myös merkittävästi laskee julkisen talouden kustannuksia.

Insight

“Ammattijärjestö Talentia vaikuttaa, jotta sen jäsenistöllä on edellytykset tehdä työnsä hyvin, työssä jaksetaan, työn merkitys ymmärretään ja siitä maksetaan oikeudenmukaista palkkaa.” Mikäli nämä asiat toteutuvat, voi koko Suomi paremmin. Talentia valvoo mm. perheneuvontaa, päihdetyötä, koulukuratointia, lastensuojelua, vanhuspalveluiden johtamista ja vammaistyötä tekevien ammatillisia etuja. Eli toimii aika monimutkaisella kentällä.

Vaikka terveydenhuollon ammattilaisten vaikeat työolosuhteet ovat tulleet suomalaisille tutuiksi, ei kaukaisemmalta tuntuvan sosiaalialan ahdinko ole saanut samanlaista huolta osakseen. Kaikkia Suomessa asuvia ei ehkä kiinnosta onko Sirpa Sosiaalityöntekijällä liian kova kiire – koska niin kaikilla muillakin on. Meitä kuitenkin kiinnostaa, mikäli systeemi on rikki ja siksi osa heikommassa asemassa olevista putoaa vääjäämättä yhteiskunnan turvaverkon ulkopuolelle.

Luova idea

Halusimme tuoda sosiaalialan ahdingon ihmisten silmien eteen tavalla, joka on kaikille tuttu. Olemme kaikki altistuneet tosi-tv:lle ja nähneet miten kylmästi osallistujia pudotetaan. Vaikka tosi-tv:ssä pudotukset tapahtuvat vapaaehtoisesti viihteen tekoon osallistuville ihmisille, eivät ne silti kivalta tunnu. Entä jos joutuisimmekin päättämään ketkä oikeassa elämän apua tarvitsevat joutuisivat putoamaan yhteiskunnan turvaverkon ulkopuolelle? Sosiaalialalla tämä on arkea.

“Ei pudoteta ketään” osoittaa yksinkertaisella tavalla sosiaalialan työntekijöiden ahdingon; he haluaisivat auttaa kaikkia, mutta työolosuhteet eivät enää tätä salli. Tämä johtaa sekä työntekijöiden henkisen kuormituksen että yhteiskunnan huonovointisuuden lisääntymiseen.

Päätökset sosiaalialan määrärahoista tulevat ylhäältä. Eduskuntavaalien lähestyessä Talentia halusi, että puolueet muistavat sosiaalialan tärkeyden vaaliohjelmissaan. Ja koska puolueita kiinnostaa ensisijaisesti äänestäjien ajatukset, suuntasimme viestin myös heille: kampanja muistuttaa siitä, että “jokaisen ääni ratkaisee”, ihan niin kuin tosi-tv:ssäkin.”

Toteutus

Kampanjaa varten teetettiin kysely Talentian jäsenten parissa sosiaalityön edellytyksistä. Kyselyn kylmäävistä tuloksista luotiin somemateriaaleja ja mediaviestintää, joista alan ahdinko tuli laajasti ilmi. Kyselyn tulokset ja sosiaalialan hurjat työolosuhteet ovat näkyneet kampanjan aikana monipuolisesti mediassa: pitkinä tutkivan journalismin artikkeleina, tv-haastatteluina, mielipidekirjoituksina ja uutisina. 

Kampanjan aikana sosiaaliala onkin saanut laajaa näkyvyyttä, johtaen yhteiskunnalliseen keskusteluun sosiaalialan merkityksestä juuri siellä missä pitikin: poliittisten päättäjien ja taustavaikuttajien parissa.

Talentian Jenni Karsio vieraili Huomenta Suomessa 15.12.2022 kertomassa kampanjan teemoista. Kampanjan sisällöt levisivät somessa.

Tulokset

Kampanjan potentiaalinen kokonaistavoittavuus

14 600 000

Ansaitun median tavoittavuus, yhteensä 15 mediaosumaa

12 800 000

Kampanjasisältöjen potentiaalinen tavoittavuus Talentian kanavissa

1 600 000