Oletko pitchaamassa tutkimustasi ensi kertaa isolle yleisölle? Ei syytä huoleen. Vuoden 2016 Skolar Award -tutkimuskilpailun voittaja, biologi Virpi Virjamo oppi pitchaamaan muutamassa viikossa ja kertoo nyt viisi vinkkiä vaikuttavan hissipuheen pitämiseen.
Itä-Suomen ylipiston post doc -tutkija Virpi Virjamo sukelsi vuosi sitten suoraan altaan syvään päähän. Hän pitchasi tutkimusideansa ensimmäistä kertaa suurelle yleisölle startup-tapahtuma Slushin lavalla tutkimuskilpailu Skolar Awardin finaalissa – ja voitti.
Oli tilaisuus mikä tahansa, esityksesi menee maaliin näillä Virjamon vinkeillä.
1. Usko ideaasi.
“Älä panikoi, ideasi on hyvä! Sinua ei olisi päästetty esiintymään, jos idea olisi huono.”
2. Karsi rönsyt.
“Skolar Award -kilpailun myötä itselleni kirkastui, että pitchin pitää olla kokonainen paketti. Se ei voi rönsytä eri suuntiin. Vaikka ideaan liittyisi kuinka monta kiinnostavaa asiaa, valitse muutama olennaisin pääkohta ja keskity esittämään ne selkeästi ja mielenkiintoisesti.”
3. Harjoittele, harjoittele ja harjoittele.
“Pitch on hyvä osata ulkoa etuperin, takaperin ja unissaan. Vaikka esityksesi olisi paperilla kuinka hyvä, se ei välttämättä toimi yhtä hyvin puhuttuna. Harjoittele siis aina kun voit paikasta riippumatta. Itse treenasin juna-asemalla ja lähijunissa. Saat lisää itseluottamusta kun tiedät, että pystyt pitchaamaan ideasi missä tahansa tilanteessa milloin vain.”
4. Esiinny eri yleisöille.
“Jos on mahdollista, harjoittele pitchiäsi esiintymällä erilaisille yleisöille. Ystäville, tutuille tai vaikka proffille – ylipäänsä eri taustoista oleville. Ennen Skolar Award -finaalia vedin esityksen esimerkiksi kaverin alle kouluikäisille lapsille. Eri ihmiset poimivat pitchistä eri asioita: käytä sitä hyväksesi!”
5. Ota palaute vastaan herkällä korvalla.
“Kun joku antaa sinulle etenkin kriittistä palautetta pitchistäsi, kuuntele kunnolla. Yleensä rakentava palaute vain parantaa työtä. Vaikka olisit tehnyt pitch-slidejasi kaksi päivää mutta ne eivät aukea yleisölle, älä jää itsepäisesti jankkaamaan vaan kokeile jotain muuta.”
Skolar Award on Kaskas Median ja startup-tapahtuma Slushin järjestämä kilpailu postdoc-tutkijoiden ennenäkemättömille tutkimusideoille. Voittaja palkitaan 100 000 euron rahoituksella, joka on tarkoitettu tutkimuksen edistämiseen. Palkinnon rahoittaa kuusi suomalaista säätiötä. Skolar Awardin finaali käydään Slushin Pitching Stagella perjantaina 1. joulukuuta. Tutustu vuoden 2017 finalisteihin täällä!