Kolmatta kertaa järjestetyn Liikutu tiedosta -kilpailun voittajaksi nousi antropologiaa popularisoiva verkkomedia AntroBlogi. Jo toistamiseen finaaliin yltänyt verkkomedia lanseerasi syksyllä 2017 antropologisen uutistoimituksen, jonka takana vaikuttava tutkijatiimi tekee töitä nostaakseen pienen tieteenalan osaksi julkista keskustelua.
”Olemme esimerkillämme osoittaneet, ettei tutkijan tarvitse odottaa toimittajien yhteydenottoja voidakseen vastata kysymyksiin ja osallistua ajankohtaiseen keskusteluun”, kertoo AntroBlogin päätoimittaja Suvi Jaakkola.
AntroBlogi on opettanut tekijöilleen, että tiede on toimivaa myös nopeassa ja lyhyessä muodossa. Viikkoja hiotut artikkelit ja pitkät toimitusprosessit vaihtuvat uutistoimituksen käsissä someen sujahtaviksi kommenteiksi, jotka leviävät laajemmalle ja ehtivät mukaan ajankohtaiseen mediamyllyyn.
Pelkästään Facebookissa ketterät kommentit ovat tavoittaneet kymmeniä tuhansia ihmisiä.
AntroBlogin lisäksi vuoden 2018 Liikutu tiedosta -kilpailussa nähtiin neljä muuta esiraadin valitsemaa finalistia, joista yleisö äänesti voittajan 22. toukokuuta järjestetyn tapahtuman päätteeksi.
Tiedeviestintään erikoistunut Kaskas Media palkitsi vuoden vaikuttavimman viestintäteon 3000 euron tunnustuspalkinnolla kolmatta kertaa.
”Kilpailuun lähetetyistä ehdotuksista huomaa, että visuaalisuuden rooli tiedeviestinnässä kasvaa koko ajan ja kerronnan keinot monipuolistuvat. Lisäksi viestintäteot ovat vuosi vuodelta entistä vuorovaikutteisempia. Erilaisia yleisöjä kohdataan yhä rohkeammin niin kasvokkain kuin sosiaalisessa mediassakin”, sanoo Kaskas Median perustaja Maria Ruuska.
3000 euron voittorahoille löytyy vapaaehtoisvoimin pyörivässä verkkomediassa käyttöä, ja seuraavaksi toimitus aloittaakin yhteisen brainstormauksen palkinnon sijoittamiseksi. Jaakkola itse haluaisi tuottaa uutiskommentteja liikkuvan kuvan muotoon.
”Videot nousevat sosiaalisen median algoritmeissa pahaiten esiin, ja olemmekin jo pitkään miettineet videomuotoisten kommenttien julkaisemista. Vapaaehtoisvoimin videon tuottaminen on työlästä, mutta kenties voittosumma auttaa edistämään visiota.”
Kuva: Vilja Pursiainen / Kaskas Media