Kaskas Median Maria Ruuska sai hiljattain valtakunnallisen nuorelle yrittäjänaiselle myönnettävän kannustuspalkinnon. Tuomaristo korosti valinnassaan Kaskasin yritystarinaa, selkeää visiota ja hyvin hoidettua taloutta. Millaisilla valinnoilla onnistuimme luomaan kasvuyrityksen niche-markkinalle?
Kaskas Media sai alkunsa nuorten toimittajien etkoilta tamperelaisessa soluhuoneessa kahdeksan vuotta sitten. Rakastimme journalismia, mutta ympärillä oli vain silpputöitä. Halusimme ottaa tulevaisuutemme omiin käsiimme ja tehdä jotain omilla ehdoillamme.
Ajattelimme, että journalistin perustaidoilla, kuten vaikeiden asioiden yleistajuistamisella, uteliaisuudella ja nopealla tiedonhakintakyvyllä, voisi olla kysyntää muuallakin kuin mediamaailmassa.
Toimittajina olimme huomanneet, että maailmassa on valtavasti kiinnostavaa tutkimusta tekeviä ihmisiä, joiden ajatukset eivät näy ja kuulu yhteiskunnassa tarpeeksi hyvin. Pian huomasimme, että myös monilla monimutkaisten asioiden parissa työskentelevillä organisaatioilla tietoturvayrityksistä ympäristöhallintoon on samanlaisia ongelmia kuin tutkijoilla.
Päätimme, että viestintätoimisto Kaskas Media keskittyisi parantamaan tutkijoiden ja asiantuntijoiden viestintävalmiuksia ja tekemään monimutkaisesta tiedosta ymmärrettävää. Meistä tuntui, että opeille voisi olla kysyntää, koska digitalisaatio synnytti ihmisille uudenlaisia tapoja viestiä omasta työstään perinteisen median ohi esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Enää ei riittänyt, että tutkija vain tutkii ja viestintä viestii, vaan vuorovaikutus alettiin nähdä osaksi kaikkien asiantuntijoiden työnkuvaa yhä useammassa organisaatiossa.
Sen, miten missiomme toteutettaisiin, opettelimme lennosta. Kokemattomuus suojeli. Emme esimerkiksi tajunneet, että journalistin ja viestintäkonsultin töissä on huomattavasti enemmän eroavaisuuksia kuin yhtäläisyyksiä. Asiakasprojekti kerrallaan opimme lisää viestinnästä ja sen myymisestä. Kun Kaskas kasvoi, saimme onneksi houkuteltua mukaan myös ihmisiä, jotka olivat tehneet viestintää jopa vuosikymmeniä.
Siinä, että Kaskas Media on tänään 17 alan huippuasiantuntijaa työllistävä yritys, on ripaus tuuria, mutta taustalla on valtavasti kantapään kautta oppimista ja vahva luotto siihen, että pystymme yhdessä kehittämään ja kasvattamaan tiede- ja asiantuntijaviestinnän niche-markkinaamme. Millaisia tietoisia valintoja olemme tehneet markkinan luomiseksi?
Päätös nro 1: Tuo yllättäviä tahoja yhteen
Olemme kehittäneet yhdessä suomalaisten säätiöiden kanssa Skolar-tutkimusviestintäyhteisön ja 100 000 euron Skolar Award -palkinnon, joka annetaan rohkean tutkimusideansa hyvin pitchanneelle tutkijalle vuosittain Slushissa. Vuonna 2015 aloittaneessa tutkimuspitchauskilpailussa tutkijoista koulutetaan pitchauksen ammattilaisia.
Skolar Awardin ansiosta tiede näkyy startup-tapahtumassa aikaisempaa voimakkaammin ja myös säätiöt saavat voimia yhdistämällä entistäkin isompia juttuja aikaan. Moni tutkija on kilpailun jälkeen kiitellyt, miten Skolarissä mukana olon myötä he ovat tajunneet, miten monenlaista hyvää omien viestintä- ja vuorovaikutustaitojen kehitys voi tutkijalle tuoda työelämässä.
Pyrimme myös asiakasprojekteissamme tuomaan eri osaamista edustavat asiakkaamme ja muut yhteiskunnan toimijat yhteen. Autoimme muun muassa käynnistämään Suomen ensimmäisen Kestävän kehityksen kansalaisraadin ja kutsuimme aktiiviset kansalaiset mukaan Muoviraatiin tukemaan kansallista työtä muovihaasteen ratkaisemiseksi.
Päätös nro 2: Käytä aikaa ympäröivän maailman kuunteluun
Kuuntele, tarkkaile ja ennakoi maailmaa, jossa asiakkaat toimivat. Mitä heiltä vaaditaan huomenna? Kuinka suoraan kaikkein suurimmat ilmiöt tai poliittiset muutokset vaikuttavat heihin ja millä aikavälillä? Se ratkaisee, tarvitaanko meitä vai ei.
Fiksuimmat asiakkaat eivät osta jotain nättiä tai hauskaa huvikseen tai siksi, että tämän vuoden budjettia olisi vielä jäljellä. Kaskasin vaikuttavimmat työt on tehty silloin, kun tarve on huutava, tarjolla on enemmän kysymyksiä kuin vastauksia, maailmassa on virhe ja tiedon puolesta pitää taistella.
Päätös nro 3: Jatkuva tuote- ja palvelukehitys on elinehto
Toimimme referenssibisneksessä. Sana hyvin tehdystä työstä kiirii ja tuo lisää toimeksiantoja. Sen lisäksi on kuitenkin jatkuvasti käytettävä aikaa tuote- ja palvelukehitykseen.
Tiedemaailmasta hankitut näytöt kiinnostivat pian muitakin: kun saa tehdä jostain niin vaikeasta jotain kaunista, kiinnostavaa ja yhteistä, pääsee näyttämään kyntensä. Sitä on arvostanut moni muukin asiakas. Tarjontamme laajeni nopeasti asiantuntijaviestintään, ja olemme olleet muun muassa mukana kehittämässä avoimempaa hallintoa ja virkakunnan vuorovaikutustaitoja.
Päätös nro 4: Uskalla erikoistua – yhä uudestaan
Luotamme siihen, että erikoistuminen kannattaa. Tunnemme tieteen ja hallinnon maailman, joten asiakkaiden ei tarvitse aloittaa alusta kanssamme. On silti huono idea jäädä kieriskelemään tyytyväisenä omassa niche-nurkassa.
Jos haluaa kasvaa, on löydettävä uusia loogisia erikoistumisen paikkoja. Tänä syksynä olemme kehittäneet erityisesti vastuullisuusviestintään liittyvää osaamistamme ja palvelutarjontaamme.
Päätös nro 5: Kasva rauhassa ja inhimillisyys edellä
Päätimme jo varhain, että Kaskas Media haluaa olla kasvuyritys, joka houkuttelee riveihinsä ja myös kasvattaa lahjakkaista nuorista tekijöistä alansa parhaita osaajia. Siinä olemme onnistuneet. Meillä työskentelee 16 vakituista viestinnän ja vuorovaikutuksen huippuosaajaa.
Rakenteita on jouduttu luomaan paljon lennosta, eikä kasvukivuilta ole vältytty. Jokainen ratkottu ongelma on kuitenkin tehnyt yrityksestä vahvemman. Vuosien varrella meille on entisestään kirkastunut se, että meidän tyylimme kasvaa on rauhassa kiinnostavat visioomme sopivat uudet aluevaltaukset edellä.
Kultainen Oras -kannustuspalkinnon myöntävät Suomen Yrittäjänaiset, LähiTapiola-ryhmä ja Työeläkeyhtiö Elo. Palkinto jaettiin 5. lokakuuta 2019 SuomenYrittäjänaisten valtakunnallisilla liittokokouspäivillä Jyväskylässä.
Liisa Mayow ja Maria Ruuska