Aurora Airaskorpi

Näin pitchaat tutkimuksesi – katso videot!

Kaskas Media | 18.12.2019

Pitch eli hissipuhe kokoaa tutkimuksen ydinsanoman helposti pureskeltavaksi kokonaisuudeksi. Hyvässä pitchissä on toimiva rakenne, selkeät slidet ja esittäjä, joka on aidosti läsnä kuulijoilleen. Loimme videosarjan, jonka avulla kuka tahansa voi oppia hyvän tutkimuspitchin salat. 

Pitchaus on 2020-luvulla osa jokaisen asiantuntijan työelämätaitoja. Pitchasit sitten tutkimusideaa, yritystä tai parempaa tulevaisuutta, hyvä hissipuhe on ensisijaisesti palvelus sen kuulijalle. Pitch helpottaa vastaanottajaa ymmärtämään, miksi hänen kannattaisi kuunnella sinua. Kyse ei ole karismasta vaan taidoista, jotka kuka tahansa voi oppia. Osana Skolar-tutkijavalmennustamme, kokosimme kolmen opetusvideon pituiset vinkit onnistuneen pitchin rakentamiseen.

Karsi kaikki muu paitsi olennainen.

Yksinkertaisimmillaan pitch eli hissipuhe on tarina, jonka ehdit kertoa kolmessa minuutissa, eli esimerkiksi hissimatkalla (olettaen, että kerroksia on muutama matkattavaksi). Sinun tehtäväsi on tänä aikana saada kuulija kiinnostumaan työstäsi. Ihminen, joka ei ole koskaan kuullut tutkimuksestasi, pystyy omaksumaan puheestasi luultavasti vain yhden asian. Sinun tehtäväsi on määrittää, mikä se yksi asia on. Tämä tarkoittaa muiden kiinnostavien asianhaarojen poisjättämistä. Hyvässä pitchin rakenteessa on onnistunut johdanto asian äärelle, yhden selkeästi erottuva sanoma ja viestin viimeistely tavalla, joka saa kuulijan haluamaan lisää. Toista tärkeintä asiaa reippaasti muutamaan kertaan niin autat kuulijaa muistamaan, mikä tässä taas olikaan tärkeintä.

Tässä videossa tärkeimmät opit 3 minuutin tutkimuspitchin rakentamiseen.

Synkronoi puhe ja esityskalvot.

Jos ja kun hississäsi on projektori, voit helpottaa sanoman sisäistämistä entisestään luomalla niin sanotun pitch deckin eli kalvopakan. Esityskalvojen tärkein tehtävä on vahvistaa puhutun viestin sanomaa, ei viedä huomiota pois siitä. Siksi kalvojen koostamisessa kannattaa suosia minimalistista lähestymistapaa. Tärkeintä on muistaa, että ihminen pystyy kuuntelemaan tai lukemaan, mutta ei molempia samaan aikaan. Joten huolehdi, ettet näytä kalvoilla yhtä ja puhu toista. Yksinkertaista myös kielenkäyttösi. Helpot sanat sulavat kuulijan tajuntaan sukkelammin kuin monimutkaiset käsitteet. Joten jätä akateemiset ilmaukset ja teoreettiset konseptit toisaalle ja keskity ymmärrettävyyteen.

Tässä videossa parhaat työkalut vaikuttavan kalvopakan rakentamiseen.

Hyödynnä esiintyvän taiteilijan työkaluja.

Pitchaaminen on puhetyötä parhaimmillaan. Ja jokainen puhetyöläinen harjoittelee puhettaan ennen lavalle astumista, joten mikset sinäkin? Puhu pitchisi ääneen kaikkialla, mihin siihen on mahdollisuus.  Jos jännität puhumista isoille yleisöille, keskity kehoon ennen esiintymistilannetta. Avaa ääni, irvistele, rauhoita hengityksesi ja anna itsellesi aikaa ennen lavalle nousua. Jos hymysi on jännittyneenä helposti unohtuvaa sorttia, kirjaa muistiinpanoihisi myös hetki hymylle. Ja muista, että tauon ottaminen on etenkin tieteilijälle enemmän kuin sallittua. Kun kerrot yleisöllesi monimutkaista tietoa, josta he eivät ehkä koskaan ole kuulleet, tauko on heidänkin aivoilleen mahdollisuus omaksua sanomasi.

Tässä videossa hyviksi havaitut niksit pitchin esittämiseen.

Kaikki videot löytyvät myös Skolarin verkkosivuilta! Jos sinulla on kysymyksiä tai kommentteja, ole yhteydessä me@skolar.fi

Skolar on Kaskas Median luoma yhteisö tutkijoita, tutkimusrahoittajia ja tiedeviestijöitä. Skolar-videokoulutuksia ovat tukeneet Liikesivistysrahasto, Helsingin Sanomain säätiö, Magnus Ehrnroothin säätiö, Paulon säätiö, Saastamoisen säätiö, Runar Bäckströmin säätiö, Tieteellisen tiedon tiedotuskeskus, Tiina ja Antti Herlinin säätiö ja Walter Ahlströmin säätiö.

Selaa lisää