Kaskas After Work: Maailmaa vai h-indeksiä varten?

Maria Ruuska | 15.3.2015

Historian ensimmäinen Kaskas After Work pureutuu kysymykseen: Maailmaa vai h-indeksiä varten – miksi yhteiskunnallinen vuorovaikutus ei ole tutkijalle kannattavaa?

paperclip-168336_1280
“Onko jargonin kirjoittaminen oman alan suppeille tutkijapiireille 40 kertaa arvokkaampaa kuin oman yhteiskunnan auttaminen?” kirjoitti informaatiotutkimuksen ja viestinnän professori Erkki Karvonen hiljattain VNK:n Tutkimuslaitosuudistus-blogissa.

Opetus- ja kulttuuriministeriön yliopistojen rahoitusmalliin liittyvä muistio ehdottaa, että tulevaisuudessa korkeimman tason kansainvälinen tieteellinen julkaisu saisi rahanjaossa kertoimen 4, kun taas vertaisarvioimaton yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistuva teksti saisi kertoimen 0,1.

Tieteellinen julkaiseminen on tutkijan uran ja tutkimuslaitosten rahoituksen kannalta huomattavasti kannattavampaa kuin yleistajuisen tietokirjan tai päätöksentekoa tukevan tutkimustiedon tuottaminen. Maailmassa julkaistaan vuosittain erään arvion mukaan noin 1,8 miljoonaa tieteellistä artikkelia, mutta jopa puolella niistä on vain muutamia lukijoita.

Tervetuloa jatkamaan keskustelua tutkimusviestintään erikoistuneen Kaskas Median konttorille 30. maaliskuuta 16.30–18.00 osoitteeseen Töölönkatu 11, Helsinki.

Miten yhteiskunnallisesta vuorovaikutuksesta saataisiin tieteellisen julkaisemisen ohella kannattavaa? Onko se tärkeää? Entä mitä tutkijoiden yhteiskunnallinen vuorovaikutus parhaimmillaan voi olla?

Keskustelemassa professori Erkki Karvonen Oulun yliopistosta, tiedeasiantuntija Kaisa Lähteenmäki-Smith valtioneuvoston kansliasta, opetusneuvos Erja Heikkinen opetus- ja kulttuuriministeriöstä ja Vuoden tiedekynä -palkinnon hiljattain voittanut vanhempi tutkija Jari Lyytimäki Suomen ympäristökeskuksesta.

Ilmoittaudu mukaan tästä. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu ja se on ilmainen.

Lämpimästi tervetuloa!

Lisätietoja:  Maria Ruuska (maria@kaskasmedia.fi / 040 727 4119)

Kaskas Media on tiedeviestintään ja yhteiskunnalliseen tietoon erikoistunut viestintätoimisto.

Kuva: Pixabay.com / CCo Public Domain / UK

 

Selaa lisää