Mert Sola on Kaskasin uusi viestinnän asiantuntija, joka taitaa luovan markkinoinnin digitaalisissa kanavissa. Kaskasissa häneen vetoavat yhteiset arvot ja projektien yhteiskunnallinen vaikuttavuus.
Ennen Kaskasia olet työskennellyt niin vaikuttajamarkkinoinnin kuin säätiön varainhankinnan parissa. Millaista osaamista sinulle on vuosien varrella kertynyt?
“Olen työskennellyt erilaisten luovien markkinointiprojektien parissa etenkin sosiaalisen median kanavissa kuten Instagramissa, Snapchatissa ja Youtubessa.
Urani alussa työskentelin vaikuttajamarkkinointitoimisto Monochromella, jossa työhöni kuului niin asiakasjohtamista, projektinhallintaa kuin kampanjoiden luovaa suunnittelua. Tuolloin vaikuttajamarkkinointia ei tehty Suomessa vielä kovin systemaattisesti, ja oli hienoa päästä vaikuttamaan alan kehitykseen.
Pari viime vuotta vastasin yksityisvarainhankinnasta ja siihen liittyvästä markkinoinnista Itämeren suojelua edistävässä John Nurmisen Säätiössä. Sielläkin työni fokus oli digitaalisissa kanavissa, mutta teimme myös laajempia monikanavaisia kampanjoita.”
Mikä on mieleenpainuvin projekti, jossa olet ollut mukana?
“Hienoimpia projekteja oli John Nurmisen Säätiön ja Moomin Charactersin kanssa tehty yli vuoden kestänyt #MEIDÄNMERI-kampanja, jonka tavoitteena oli kerätä miljoona euroa Itämeren suojeluun.
Kampanja näkyi vuoden aikana laajasti esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, televisiossa, Muumi-tuotteissa ja eri yhteistyökumppanien kanavissa. Kampanja saavutti varainkeruutavoitteensa, ja se myös palkittiin Vuoden varainhankintatekona viime vuonna.”
Mikä Kaskasissa kiinnosti sinua?
“Olen seurannut jo pitkään Kaskasin kehitystä monipuoliseksi ja vastuullisuutta painottavaksi toimistoksi. Minulle on tärkeää, että omat ja yrityksen arvot kohtaavat. Kaskasin erikoistuminen tutkimukseen, osallisuuteen ja vastuullisuuteen sopii yhteen omien arvojeni kanssa.”
”On todella hienoa, että Kaskasilla viestinnälliset tavoitteet pyritään aina sitomaan isompaan kokonaisuuteen ja yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen. Se tuo työhön merkityksellisyyttä.”
Mitä oppeja tai näkemystä pyrit tuomaan Kaskasille?
“Haluan tuoda osaamista erityisesti analytiikan hyödyntämisessä esimerkiksi sisällöntuotannossa. Seuraamalla ja ymmärtämällä analytiikkaa pystymme vielä paremmin tekemään sisältöä, joka puhuttelee haluttua kohdeyleisöä oikeassa paikassa oikeaan aikaan. On tärkeää ymmärtää kohdeyleisön mediankäyttötapaa analytiikan ja tutkimuksen kautta. Sisältöjen ja jakelun tulee tukea tätä oikein.”
Mikä sinua motivoi työssäsi?
“Eniten minua motivoi, että pääsen tekemään asioita, jotka oikeasti vaikuttavat yhteiskuntaan. Erityisesti minua kiehtovat demokratiaan ja osallisuuteen liittyvät aiheet. Lisäksi innostun erilaisista kokeiluista, joissa teknologiaa hyödynnetään yhteiskunnan hyväksi.
Olen sydämeltäni väkevä generalisti, joten uuden oppiminen ja työssä kehittyminen motivoivat minua paljon henkilökohtaisesti.”
Vapaa-aikana tykkäät lukea kirjoja, ja olet perustanut kavereidesi kanssa venäläisiin klassikoihin keskittyvän kirjakerhon. Miksi juuri venäläiset klassikot?
“Pidän paljon venäläisestä kirjallisuudesta, ja olen lukenut A-venäjän lukiossa. Venäläiset klassikot ovat kuitenkin tyypillisesti hirveän kokoisia järkäleitä, joihin ei välttämättä tule ensimmäisenä tartuttua. Kirjakerho tuo sopivasti ryhmäpainetta lukemiseen. On ollut kiva päästä juttelemaan kirjoista kavereiden kanssa näin korona-aikaan.
Viimeksi luimme Anna Kareninan, jota lukiessa todella ymmärsi, miksi se on klassikko. Se on todella kiinnostava ja hieno teos, voin suositella kaikille!”
Mert Sola aloitti Kaskasin viestintäasiantuntijana viime vuoden lopulla. Tilaa Kaskasin uutiskirje, niin pysyt ajan tasalla kaikista uutisistamme. Uutiskirje ilmestyy 6 kertaa vuodessa.