Tiedon visualisointi on kasvava ala, jossa trendit muuttuvat vauhdilla. Huhtikuussa alan kiinnostavimmat tekijät kokoontuivat infografiikan Malofiej-konferenssiin Espanjan Pamplonaan. Tässä parhaat tärpit tiedon visualisoinnin megafestareilta:
- Yllätä!
Visualisoinnin ei aina tarvitse olla oheen tulevan tekstin tiivistys tai pääpointti. Usein visuaalisena elementtinä toimii parhaiten jokin tekstin kannalta vähemmän merkittävä asia. Visualisoinnin tarkoitus on herättää kiinnostus, ei tiivistää sisältö yhteen kuvaan. Kuten Berliner Morgenpostin graafikko kehotti: “Yllätä uutisvirran ulkopuolisella asialla.”
- Ääni on uusi kuva
Viime vuosina visuaalisuus on ollut viestinnän kentän valtaapitävä voima. Kuva kertoo parhaimmillaan ne tuhat sanaa, mutta oletko ajatellut kuinka paljon ääni kertoo? Äänet jättävät vahvoja tunnemuistoja, jotka ovat usein tiedostamattomia. Ajattele esimerkiksi kesää ääninä. Lokkeja, ruohonleikkuria, aaltojen liplatusta. Mitä niistä ikävöit talvella?
Ääni jää vahvemmin muistiin kuin kuva. Monen videon voima on kuvan sijaan ääniraidan vahvuudessa, mutta sen huomaamme usein vasta jälkikäteen tai kun ääni on niin huono, että kiinnitämme siihen huomiota.
Ääni toimii yllättävän hyvin myös yksinään tai osana laajempaa kokonaisuutta. Sen avulla voi kiinnostavasti visualisoida esimerkiksi nopeutta. The New York Times teki olympialaisten tuloksista sinfonian, joka havainnollistaa urheilutulosten minimaalisia eroja.
- Empatia esiin
Infografiikalla visualisoidaan usein ihmiselämää ja sitä koskettavia isoja asioita. Samalla infografiikka typistyy helposti prosenteiksi ja pylväiksi. Miten saada ihminen tuntemaan empatiaa tilastoja kohtaan? Miten visualisoida ihminen infografiikan keinoin? Voisiko pallon korvata kasvoilla, geneerisen tikku-ukon personoida? Jos kuva ei herätä tunnetta, sen vaikutus jää vähäiseksi.
- Kynä ja paperi
Hyvän visualisoinnin takana on monta vaihetta. Ensimmäinen idea on harvoin se paras, ja hienoimmat grafiikat syntyvät monen eri kierroksen jälkeen.
Useimmat tekijät kertoivat, että he lähtevät liikkeelle kynän ja paperin avulla. Se vapauttaa ajattelua, kun tietokoneohjelma ei jarruta toteutusta. Brittiläinen datajournalisti Mona Chalabi on tullut tunnetuksi infografiikka-piirroksistaan, joihin hän piirtää ajankohtaista dataa leikkisillä kuvituksilla.
Eli käytännössä näin: 1) Piirrä ideasi paperille 2) Tarkista löydätkö ideaan sopivaa dataa 3) Jos dataa löytyy, jatka.
- Luo dataa itse
Reuters oli tekemässä reportaasia Pohjois-Korean voimankäytöstä. Haasteena oli keksiä kiinnostava tapa kertoa siitä vakuuttavasti ja visuaalisesti, koska dataa oli tarjolla rajatusti.
Yksi Pohjois-Korean näkyvimpiä ja visuaalisimpia ilmentymiä ovat Pjongjangissa järjestettävät uskomattoman vaikuttavat paraatit. Niinpä grafiikan deskin porukka jakoi YouTubesta löytyneet paraativideot työryhmän kesken. Jokainen video katsottiin kynän ja paperin kanssa. Videoilta laskettiin ihmiset, tankkerit ja erilaiset aseet. Tästä syntyi dataa, jonka avulla aihetta lähdettiin visualisoimaan. Lopputuloksena oli näyttävä interaktiivinen kokonaisuus, jonka tekotapaa myös avataan grafiikan lopussa.