Kuva tietokoneesta, jonka selainikkunassa on auki Energiateollisuuden uuden visuaalisen ilmeen mukainen verkkosivu.

Energiateollisuus kirkasti visuaalisen identiteettinsä

Autoimme Energiateollisuutta visuaalisen ilmeen kirkastamisessa ja selkeytimme ilmeen käyttöä.

Asiakkaan nimi: Energiateollisuus ry
Toteutuksen ajankohta: 2024

Miksi työ tehtiin?

Energiateollisuudella oli aikaisemmassa verkkosivupäivityksen ohessa suunniteltuja uusia graafisia elementtejä, mutta kokonaisilme ja ilmeen muut sovellukset eivät olleet linjassa tämän kanssa.

Kaskas auttoi Energiateollisuutta ilmeen yhtenäistämisessä. Tavoitteena oli, että Energiateollisuus olisi ilmeen yhtenäistämisen jälkeen selkeästi uudistunut, mutta edelleen hyvin tunnistettavissa. Kokonaisuus piti myös saada yksiin kansiin selkeästi esiteltynä.

Mitä teimme?

Kaskas tunnisti yhdessä Energiateollisuuden kanssa visuaalisen ilmeen haasteet visuaalisuustyöpajan avulla ja osallistamalla koko Energiateollisuuden henkilöstöä kyselyllä. Kaskas auttoi kokonaisuuden yhtenäistämisessä, saavutettavuuden parantamisessa sekä materiaalien johdonmukaisuudessa. Kokosimme visuaalisen ilmeen yhtenäiseksi sekä käytännölliseksi graafiseksi ohjeistoksi.

Energiateollisuuden tunnus suomeksi ja englanniksi.
Uudistuneessa tunnuksessa säilytettiin Energiateollisuudelle tunnusomaiset muodot. Merkkiosa siirrettiin tekstiosan perään ja hieman ylemmäs, mikä kuvastaa eteenpäin menevää Energiateollisuutta. Tunnuksen tekstiosa päivitettiin vastaamaan muuta ilmettä joten siinä hyödynnettiin jo aiemmin määriteltyä nykyaikaista typografiaa.
Energiateollisuuden värit: tummanvioletti sekä sävyt, tummanvihreä sekä sävyt ja lisäksi oranssin eri sävyjä.
Yhteisessä ilmetyöpajassa analysoimme värien merkitystä Energiateollisuuden brändille. Violetti väri koettiin yhdeksi tunnusomaisimmaksi piirteeksi, mutta sen sävyä säädettiin nykypäivään. Oranssin roolia sen sijaan vähennettiin.
Kolme piirakkakuviota, jotka demonstroivat Energiateollisuuden uuden ilmeen sovelluksia.
Tavoitteena oli luoda selkeät ja käytännölliset ohjeet infografiikan käytölle saavutettavuus huomioiden. Esimerkitimme infografiikan suositeltua käyttöä organisaation sisäisiä erityistarpeita huomioiden.
Lähikuva, jossa käsi säätää lämpöpatteria. Patterin yläpuolella on ikkunalauta, jonka päällä on digitaalinen lämpömittari.
Myös kuvamaailman tuli vastata paremmin viestinnän tarpeita, joten määrittelimme kuvamaailmalle ohjeen ja rajasi vanhoista kuvista käyttökelpoiset yksilöt. Valokuvat tuli saada vastaamaan paremmin maailmaa, jossa energia on ihmisen arjessa läsnä. Erilaisten energiamuotojen kuvittaminen oli myös otettava huomioon.
Kuva Energiateollisuuden ilmeen erilaisista sovelluksista. Päällimmäisessä kuvassa näkyy metsän yllä sininen taivas, jossa on vaaleanpunaisia pilvenhattaroita. Vieressä on tekstikenttä, jossa on esimerkkitekstiä.
Ilmeen kirkastamisen ohessa suunnittelimme myös ilmeen sovellukset, kuten Powerpoint-pohjat, julkaisu- ja somepohjat sekä käyntikortit.

Miten onnistuimme?

“Yhteistyö Kaskasin kanssa oli todella sujuvaa ja antoisaa, ja asiantuntijat ymmärsivät nopeasti tarpeemme ja tavoitteemme. Projektin lopputuloksena syntynyt uusi visuaalinen ilme heijastaa erinomaisesti Energiateollisuuden arvoja ja päämääriä.”

Lainaus asiakkaalta

Osallistimme Energiateollisuutta ilmeprosessin aikana ja lopputuloksena syntyi nykyaikainen ja saavutettava ilme, josta koko organisaatio on innostunut.

Energiateollisuus ry (ET) edustaa yrityksiä, jotka tuottavat, hankkivat, siirtävät ja myyvät sähköä, kaasua, kaukolämpöä ja kaukojäähdytystä sekä tarjoavat niihin liittyviä palveluja.

Ota yhteyttä

Kaipaatko apua organisaatiosi visuaalisen ilmeen suunnittelussa tai muussa visuaalisessa viestinnässä? Lue lisää visuaalisen viestinnän palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä!