ABO Energyn brändikuva, jossa vihreän niityn takana sinistä taivasta vasten näkyy tuulivoimaloita.

Kestävyysnarratiivi kiteytti ABO Energyn roolin energiamurroksessa

ABO Energy halusi kiteyttää uusiutuvan energian ja oman roolinsa Suomen vihreässä siirtymässä. Tuloksena syntyi narratiivi, joka auttaa yhtiötä viestimään toiminnastaan ja uusiutuvan energian merkityksestä päättäjiä ja paikallisia asukkaita puhuttelevalla tavalla.

Asiakkaan nimi: ABO Energy
Toteutuksen ajankohta: 2025

Mistä oli kyse?

Uusiutuvaa energiaa kehittävä ABO Energy halusi vahvistaa asemaansa luottamuksen arvoisena ja läpinäkyvänä energiatoimijana ja luoda tulevaisuuden uskoa uusiutuvan energian mahdollisuuksiin.

Kestävyysnarratiivin tavoitteena oli sanoittaa vaikuttavalla ja käytännönläheisellä tavalla, miten ABO yhdistää vihreän siirtymän edistämisen, paikallisen hyväksyttävyyden ja taloudellisen kannattavuuden perustuen siihen, miten ABO todellisuudessakin toimii. Tarve oli ajankohtainen, kun tuulivoimaan liittyvä median kiinnostus oli laantunut ja hankkeisiin kohdistui aiempaa kriittisempää tarkastelua.

Mitä teimme?

Käynnistimme työn vaikuttavuustavoitteiden määrittelyllä ja sukelsimme yhdessä asiakkaan kanssa yhtiön kestävyyden nykytilaan ja tulevaisuuteen. Työpajatyöskentelyissä sanoitimme uudelleen uusiutuvan energian rakentamisen roolia Suomen ja hankepaikkakuntien taloudelle, luonnolle ja ihmisille, ja kiteytimme, miten kestävät toimintatavat näkyvät konkreettisesti yhtiön arjessa.

Muotoilimme sanoitukset narratiiviin ja ydinviesteiksi, ja testasimme niitä myös ABO:n henkilöstöllä. Näin varmistimme, että yhtiön henkilöstö todella kokee viestit omakseen.

Miten meni?

Narratiivin ydin kiteytyi sanoitukseen “Kestävyys on kannattavuutemme pohja: ABO Energy näyttää esimerkkiä, miten Suomi luo puhtaan energiajärjestelmän luontoa ja ihmisiä kunnioittaen”. Lopputulos on rehellinen ja toiveikas tarina, joka tarjoaa ABO Energyn johdolle ja henkilöstölle konkreettiset sanoitukset ja viestit sidosryhmäviestintään.

Narratiivia hyödynnetään esimerkiksi esityksissä, verkkosivuilla ja keskusteluissa paikallisten toimijoiden kanssa. Se toimii strategisena työkaluna, joka auttaa suuntaamaan viestintää ja vuoropuhelua pitkäjänteisesti.

“Yhteistyö Kaskasin kanssa auttoi meitä kirkastamaan tarinan, joka on sekä konkreettinen että toivoa herättävä. Saimme sanat, joiden avulla voimme kuvata ABO:n työtä ihmisläheisesti – niin päättäjille kuin paikallisille asukkaillekin. Lopputuloksessa näkyvät meille tärkeät arvot: kunnioitus ihmisiä ja luontoa kohtaan sekä sitoutuminen vastuulliseen toimintatapaan.”
Reetta Nurmo, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, ABO Energy

Tutustu asiakkaaseen.

Kuva: ABO Energy.

Ota yhteyttä

Tarvitseeko organisaatiosi narratiivin, joka kiteyttää kestävyystyönne innostavaan muotoon? Autamme mielellämme!