Varma halusi vastuullisuusviestintäänsä lisää vaikuttavuutta, tehokkuutta ja kiinnostavuutta. Kaskasin kanssa toteutetussa projektissa kirkastettiin yhdessä vastuullisuusviestinnän linjauksia ja tuotiin konkreettisia työkaluja sen käytännön toteutukseen. Samalla vastuullisuusosaston ja viestintäosaston yhteistyö tiivistyi. Seuraavaksi Varma keskittyy hyödyntämään yhteisten työpajojen tuloksia.
Työeläkeyhtiö Varma vastaa suomalaisten työeläkkeistä hoitaen noin joka viidennen suomalaisen eläketurvaa. Vastuullisuus on ollut Varman strategian ytimessä jo pitkään, ja Varma on panostanut voimakkaasti vastuullisuuden kehittämiseen ja toteuttanut monia konkreettisia vastuullisuustoimia.
Asiakkaan nimi: Varma
Toteutuksen ajankohta: 2024
Miksi Varma halusi kehittää vastuullisuusviestintää?
Varma halusi lisätä vastuullisuusviestintänsä vaikuttavuutta ja vahvistaa rooliaan edelläkävijänä vastuullisuudessa. Projektin avulla haluttiin löytää vaikuttavia, toistettavia ja konkreettisia tapoja viestiä Varman vastuullisuustoimista. Kaskas erottui kilpailutuksessa vahvalla viestinnän ja vastuullisuuden asiantuntemuksellaan.
“Ajattelimme, että olisi hyvä saada oman kuplamme ulkopuolista näkökulmaa, eikä vain tehdä vastuullisuusviestintää omien mielikuvien varassa”, kertoo Hanna Leskelä, Varman viestintäpäällikkö.
Näin Varman vastuullisuusviestinnän kehittäminen eteni
Projekti aloitettiin määrittelemällä yhdessä sen tavoitteet. Kaskas aloitti kartoittamalla Varman vastuullisuusviestinnän katvealueet ja kehityskohdat. Kaskasin fasilitoimassa työpajassa varmalaisten kanssa keskustelimme sidosryhmien eri tarpeista.
Lisäksi keskustelimme viestintäosaston ja vastuullisuusosaston yhteistyöstä ja vastuullisuusviestinnän suurista linjauksista: millaista vastuullisuusviestintää varmalaiset itse toivovat ja kuinka eri kohderyhmiä voidaan tavoittaa. Ideoimme myös tapoja, joilla tieto paketoidaan kohderyhmiä kiinnostavalla tavalla.
Projekti eteni selkeän suunnitelman mukaisesti sisältäen suunnittelutapaamisia, työpajoja ja välikommentointia.
Tuloksena sitoutuminen yhteisiin linjauksiin sekä konkreettisia työkaluja
Projektissa erityistä kiitosta saivat vastuullisuusosaston ja viestintäosaston yhteiset työpajat, jotka tarjosivat tilaisuuden pysähtyä yhdessä keskustelemaan vastuullisuusviestinnän suurista linjauksista. Vaikka osastot tekevät paljon työtä yhdessä, vastuullisuusviestinnän toteutusta ei aina ehditä yhdessä pysähtyä miettimään kokonaisuutena. Keskustelujen myötä tiimien keskeinen ymmärrys toisten työstä syveni. Keskustelut edesauttoivat myös kehittämään yhteisiä työnteon tapoja tiimien välillä.
“Kaskasin vetämät vastuullisuuden ja viestinnän yhteiset työpajat lisäsivät merkittävästi toimintojen keskinäistä ymmärrystä ja kirkastivat yhteisten tavoitteiden asetantaa. Rohkenimme tarkastella toimintaamme uudesta kulmasta ja etsiä keinoja tehdä asioita vielä paremmin. Uudet Kaskasin luomat konseptit antavat tähän hyvän startin”, toteaa Hanna Kaskela, Varman vastuullisuudesta ja viestinnästä vastaava johtaja.
Projektin vaikutukset näkyvät jo Varman arjessa – niin sosiaalisen median sisällöissä kuin viestintäprosesseissa laajemmin. Kaskasin tekemät konseptit toivat uutta potkua vastuullisuusviestinnän arkeen ja antoivat konkreettisia työkaluja, miten lähteä kehittämään vastuullisuusviestintää: “Uudet konseptit ovat nopeuttaneet viestinnän arkea ja inspiroineet jatkokehitystä”, kertoo Marjut Tervola, Varman viestintäpäällikkö.
Tavoitteena jatkuva parantaminen
Varman vastuullisuusviestinnän kehitys ei pysähdy tähän: keväällä 2025 Varma jatkaa projektissa toteutettujen konseptien hyödyntämistä, ja vastuullisuusohjelmaa uudistetaan vuoden 2025 aikana. Seuraava askel on varmistaa, että viestintä keskittyy Varman uuden strategian mukaisesti merkityksellisiin vastuullisuustekoihin.
Varman kokemus osoittaa, että vastuullisuusviestinnän kehittäminen on jatkuva prosessi, jossa strategia ja käytäntö kulkevat käsi kädessä. Projekti on tuonut mukanaan selkeitä parannuksia, ja tulevaisuudessa viestintää pyritään rakentamaan entistä vahvemmin vaikuttavuuden ympärille.
Tarvitsetko apua vastuullisuusviestintään?
Tarvitsetko apua organisaatiosi vastuullisuusviestintään? Autamme mielellämme!