Pasi Nokelainen siirtyi ulkoministeriöstä Kaskasiin johtavaksi asiantuntijaksi luotsaamaan vastuullisuusviestinnän liiketoimintaa.
Vastuullisuusviestintä on yhä tärkeämpää, kun otetaan huomioon esimerkiksi Suomen tavoite olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä, sanoo Kaskas Median uusi johtava viestintäasiantuntija Pasi Nokelainen (VTM). Fiksut organisaatiot ovat liikkeellä jo nyt eivätkä jää odottelemaan lainsäädäntöä.
Pasi siirtyi Kaskas Mediaan ulkoministeriön viestinnästä, jossa hän viihtyi kahdeksan vuotta. Aiemmin hän on työskennellyt toimittajana sekä viestintätehtävissä puolustushallinnossa ja Fingossa. Pasi julkaisi viime vuonna kirjan Afrikan valloittajat: yrittäjiä mahdollisuuksien mantereella (Avain) yhdessä Esa Salmisen kanssa. Hän tuo mukanaan Kaskasiin muun muassa arvokasta poliittisen päätöksenteon tuntemusta sekä ymmärrystä hallinnon logiikasta ja kansainvälisistä yhteiskuntavastuun, ilmastopolitiikan ja vaikuttavuussijoittamisen kysymyksistä.
Vastuullisuusviestintä on taitekohdassa. Yhä useammin kuluttajat sanovat vaativansa vastuullisuutta, ja teemasta keskustellaan julkisuudessa paljon. Perinteisten vastuullisuusraporttien lukijamäärät ovat silti monesti mikroskooppisen pieniä, Pasi sanoo.
“Vastuullisuus ei mielestäni ole tarra, joka kerran liimataan tuotteiden, palveluiden tai organisaatioiden päälle. Haluan kehittää dialogista vastuullisuusviestintää, jossa organisaatiot ovat jatkuvassa ja pitkäkestoisessa vuorovaikutuksessa sidosryhmiensä kanssa.”
Vastuullisuusviestintää ei pidä ajatella erillisenä lohkona tai pelkästään erottautumisen keinona.
“Keskusteleva viestintä vähentää parhaimmillaan liiketoiminnan riskejä ja tuo lisää liikevaihtoa. Kaiken ei tarvitse olla valmista ennen kuin vastuullisuudesta viestitään.”Vastuullisuusviestintä on luonteva reviirin laajennus tiede- ja asiantuntijaviestintään keskittyneelle Kaskas Medialle.
“Vastuullisuuden ketjut ovat monimutkaisia, ja niistä viestiessä luotettavaan ja läpinäkyvään tietoon nojaaminen on ensiarvoisen tärkeää. Pyrimme tuomaan vastuullisuuskeskusteluun mukaan kovimpia mahdollisia asiantuntijoita ja tutkijoita”, sanoo Kaskas Median toimitusjohtaja Maria Ruuska.
Vuonna 2013 perustettu Kaskas Media työllistää 18 viestinnän ammattilaista.