Kaskasin vastuullisuusviestinnän osaaja, vastuullisuusasiantuntija Liisa Kolehmainen istuu heuvotteluhuoneen pöydällä. Hän katsoo ikkunasta tulvivaan valoon ja hymyilee.

Vastuullisuusasiantuntija Liisa Kolehmainen: “Onnistunut vastuullisuusviestintä herättää aina keskustelua”

Kaskas Media | 11.4.2025

Vastuullisuusasiantuntija Liisa Kolehmainen on palannut Kaskasiin vanhempainvapaalta. Lue Liisan näkemyksiä siitä, mitä yrityksen toimivaan vastuullisuusviestintään vaaditaan.

1. Ennen Kaskasia olet työskennellyt niin tutkimusviestinnän kuin suurten pohjoismaisten brändien vastuullisuusviestinnän parissa. Millaista osaamista tuot mukanasi Kaskasiin?

“Aloitin urani tutkimusviestinnän tehtävissä Demos Helsingillä. Tutkimusmaailmassa opin olemaan kriittinen ja tarkka yksityiskohdista. Opin myös, miten monimutkaisesta tehdään selkeää ja yksinkertaista. Näitä ihan samoja taitoja tarvitaan myös yritysten vastuullisuusviestinnässä.

Tämän jälkeen työskentelin Oatlylla ja Marimekolla erilaisissa vastuullisuuden tehtävissä. Näistä tehtävistä minulle tarttui matkaan muun muassa monipuolinen kestävyysraportoinnin osaaminen.

Raportointi nähdään usein pakollisena pahana, joka täytyy hoitaa alta pois. Mielestäni kiinnostava osuus alkaa silloin, kun raportti on valmis, ja pohditaan mitä tiedolla tehdään — miten siitä kerrotaan ja kelle, ja mihin muutoksiin se kannustaa. Esimerkiksi Marimekolla pohdimme paljon, miten muotoilla kerätty vastuullisuusdata erilaisille sidosryhmille sopivaan ja ymmärrettävään muotoon.”

2. Miten toimiva vastuullisuusviestintä syntyy?

“Parhaimmillaan vastuullisuusviestintä ei jää omista hienoista teoista kertomiseen. Vastuullisuusviestinnän avulla yritys voi synnyttää muutosta laajasti yhteiskunnassa ja lisätä näin omaa vaikuttavuuttaan.

Tulenkin erityisen iloiseksi, kun jo yrityksen vastuullisuusstrategiassa on pohdittu, millaista muutosta yritys haluaa synnyttää yhteiskunnassa. Tämän jälkeen yrityksen on tärkeää tunnistaa olennaiset sidosryhmät ja se, miten nämä sidosryhmät saadaan innostettua muutokseen mukaan.

Kun haluttu muutos ja tärkeät sidosryhmät on tunnistettu, itse viestintä on itse asiassa melko helppoa!”

3. Mitä yritysten pitää huomioida vastuullisuusviestinnässään kuluttajille?

“Kuluttajat ovat paljon viisaampia kuin monet ajattelevat. Keskimääräinen kuluttaja on todella fiksu ja kriittinen. Erityisesti vastuullisuusviestinnässä faktojen on pidettävä paikkansa, ja yritysten on tunnettava ajankohtainen vastuullisuusviestinnän sääntely.

Onnistunut vastuullisuusviestintä synnyttää usein keskustelua, ja yrityksen on valmistauduttava tähän. Puheenvuoroja ulkomaailmasta ei kannata automaattisesti tulkita kriisiksivaan paikaksi käydä keskustelua ja oppia.

Minulla on muuten salainen intohimo hyviin organisaatiorakenteisiin. Ajattelen, että yrityksen on tiedettävä, keiden työntekijöistä on ymmärrettävä perusasiat vastuullisuudesta. Näin yrityksellä on myös paremmat valmiudet hypätä edellä mainitsemiini keskusteluihin mukaan.”

4. Palaat Kaskasiin toisenlaisista työtehtävistä, nimittäin vanhempainvapaalta. Millainen kokemus vanhempainvapaa oli, ja millä mielellä palaat sorvin ääreen?

“Vanhemmuudesta on vaikea puhua sortumatta kliseisiin, mutta olihan vanhempainvapaa opettavainen ja ihana kokemus. Palaan myös todella innoissani töihin. On kiva päästä pitkästä aikaa käyttämään lihasta nimeltä aivot!

Vanhemmuuden myötä tuntuu entistä tärkeämmältä, että voin tehdä töitä hyvien puolella vastuullisemman yhteiskunnan eteen. Tuleva sukupolvi istuu nimittäin nyt aamiaispöydässäni.”

5. Olemme kuulleet huhua, että sinulla on varsin moninaisia harrastuksia työn ulkopuolella. Mitä kaikkea harrastat?

“Olen aika utelias ja tykkään kokeilla kaikenlaista. Olen esimerkiksi soittanut viulua viihdebändissä. Yksi uusimmista aluevaltaukseni on ollut lyriikan kirjoittamisen kurssi.

Tykkään myös liikkua merellä. Harrastan retkimelontaa, ja viime kesänä siihen rinnalle on tullut wakeboardaaminen. Talvella lumilautailen, lumikenkäilen ja retkiluistelen. Ja joka kevät päätän, että tänä kesänä opin skeittaamaan. Vieläkin tosin treenaan Ollieta.

Edellä mainittujen lisäksi joogaan paljon ja meditoin kun muistan. Tällä hetkellä intohimoisin harrastukseni lienee kuitenkin Ylen Sanapyramidi!”

Liisan kuvan on ottanut Kaskasin Vilja Pursiainen.

Ota yhteyttä

Liisan ja muut vastuullisuusasiantuntijamme auttavat mielellään organisaatiotasi esimerkiksi vastuullisuusviestinnän suunnittelussa ja vastuullisuusohjelman laadinnassa. Ota rohkeasti yhteyttä!

    Selaa lisää