Työn murroksen mestarikurssi kokosi yhteen kymmeniä organisaatioita, hankkeita, tutkijoita ja satapäisen yleisön. Sovella mestarikurssin oppeja ja nosta oma seminaarisi uudelle tasolle.
Järjestimme tänä keväänä Työn murroksen mestarikurssi -nimellä kulkeneen neljän seminaarin sarjan. Seminaarit järjestettiin neljänä peräkkäisenä tiistaiaamuna. Työn murroksen mestarikurssin takana oli 13 eri STN-rahoitteista tutkimushanketta, 16 seminaarisarjassa puhunutta tutkijaa ja 12 panelistia keskustelemassa päivän teemoista. Tarkoituksena oli yhdistää tutkimushankkeiden voimat, sillä niistä moni tavoittelee tuloksillaan samoja yleisöjä, esimerkiksi päättäjiä.
Sen sijaan, että jokainen hanke olisi yksitellen lähestynyt samoja yleisöjä, päätimme järjestää kaikille yhteisen seminaarisarjan ja kutsua yleisön kerralla paikalle. Näin jokainen tutkimus sai huomiota ja hanke resurssejaan säästettyä.
Näillä mestarikurssin opeilla nostat minkä tahansa seminaarin seuraavalle tasolle:
Tee puhujien osallistuminen mahdollisimman vaivattomaksi
Kaikki lähtee puhujien ohjeistamisesta. Milloin heidän on tultava paikalle, kuinka pitkä puheenvuoro on, mitä puheenvuorossa pitää käsitellä? Hyvä seminaarijärjestäjä miettii kokonaisuuden puhujien puolesta valmiiksi ja tarjoaa valmiin rakenteen, jota puhujan on tarkoitus noudattaa. Puheenvuoron aikana järjestäjä näyttää aikaa, jotta puhuja voi keskittyä kellon vilkuilun sijaan esitykseensä.
Työn murroksen mestarikurssilla teimme puhujille selkeät ohjeet puheenvuoron valmisteluun. Kaikki puhujat käyttivät samanlaista, varta vasten seminaarisarjalle luotua diapohjaa. Halukkaat puhujat saivat esiintymissparrauksen kasvotusten tai etäyhteydellä.
Riko tavanomaisen seminaaripuheenvuoron kaava
Työn murroksen mestarikurssilla asetimme puheenvuoron pituudeksi kuudesta kahdeksaan minuuttia. Se riittää mainiosti yhden aiheen käsittelyyn, kunhan aihe on tarpeeksi rajattu. Puheenvuoron jälkeen varasimme kymmenen minuuttia yleisökysymyksille. Puhuja sai siis vielä syventää ajatuksiaan sen mukaan, mikä yleisöä jäi kiinnostamaan.
Jos panostat vain yhteen, panosta juontajaan
Kiinnostava keskustelu ei synny vahingossa. Vaivattomalta näyttävä juontaminen ja fasilitointi vaatii paljon etukäteisvalmistelua. Hyvä juontaja on koko tilaisuuden sydän. Hän pitää tunnelmaa yllä, johdattaa keskustelua ja haastaa puhujia ja yleisöä yllättävillä näkökulmilla. Työn murroksen mestarikurssin yhden seminaarikerran juontojen ja paneelin fasilitoinnin valmisteluun meni vähintään yksi työpäivä.
Dokumentoi ja jaa avoimesti
Muista, että kaikki halukkaat eivät pääse paikalle. Kiinnitä seminaaripaikan valinnassa huomiota siihen, että se soveltuu livestreamaukseen. Hyvä kirjallinen ja kuvallinen materiaali kestää aikaa. Älä väheksy valokuvien merkitystä. Palkkaa seminaariin ammattikuvaaja, jolta saat laadukkaita kuvia käytettäväksi materiaalissa kuin materiaalissa. Ammattikuvaajan tarkka ja hieno kuva pysäyttää myös sosiaalisessa mediassa kännykkäräpsyä paremmin.
Tässä postauksessa käytetyt valokuvat ovat Työn murroksen mestarikurssilla Kaskas Median kuvaajan Vilja Pursiaisen ottamia.
Valitse hashtag, jonka alla käydään jo keskustelua
Seminaarisarjalle työn murroksesta valitsimme hashtagiksi #työnmurros. Sen alla käydään koko ajan aktiivista keskustelua työn murroksesta ja tulevaisuuden työstä. Seminaaripäivinä kaappasimme keskustelun ja toimme siihen mukaan seminaarin teemat. Seminaaripäivinä twiittien määrä hashtagin alla kasvoi 19-kertaiseksi.
Jos seminaarille valitsee uuden ennen käyttämättömän hashtagin, on vaarana, että se ei leviä asiasta jo tietävien kuplan ulkopuolelle. Aktiivisen ja yleisesti tiedossa olevan hashtagin ansiosta tieto seminaarista ja sen teemoista voi tavoittaa suuremman yleisön.
Koko Työn murroksen mestarikurssin materiaali on koottu sivulle tasaarvostn.fi. Samasta osoitteesta löytyy vastaavan viime keväänä järjestämämme seminaarisarjan, Syrjäytymisen ehkäisemisen mestarikurssin, materiaalit.