Euroopan johtava kunnostettujen tuotteiden markkinapaikka, refurbed, lanseerasi toimintansa Suomessa syksyllä 2024. Kaskas toimi lanseerauksessa yhtiön viestintäkumppanina. Loimme kattavan PR-suunnitelman, jonka avulla yhtiön lanseeraus näkyi laajasti mediassa Ylen TV-uutisista talous- ja teknologiamediaan.
Asiakkaan nimi: refurbed
Toteutuksen ajankohta: 2024
Mistä oli kyse?
Itävaltalaislähtöinen refurbed on Euroopan johtava kunnostettujen tuotteiden markkinapaikka, joka tarjoaa kuluttajille luotettavia ja kestäviä kunnostettuja laitteita jopa 40 % edullisemmin kuin uudet vastaavat tuotteet. Yhtiön liiketoiminta perustuu kiertotalouteen, ja sen tavoitteena on olla ”Vihreä Amazon” – laajentaen tuotevalikoimaansa kulutuselektroniikasta myös muihin tuotteisiin, kuten kodinkoneisiin ja urheiluvälineisiin. Kunnostetut laitteet tuottavat keskimäärin noin 80 prosenttia vähemmän ilmastopäästöjä ja elektroniikkajätettä uuden laitteen valmistamiseen verrattuna.
Vuonna 2024 refurbed halusi lanseerata toimintansa Suomeen. Yhtiön tavoitteena oli rakentaa brändille vahva tunnettuus ja tehdä kunnostetuista laitteista houkutteleva ja uskottava vaihtoehto suomalaisille kuluttajille. Tässä työssä Kaskas toimi refurbedin strategisena viestintäkumppanina.
Mitä teimme?
Yhteistyön alussa perehdyimme refurbedin tarjoomaan, brändiin ja yhtiön PR-työhön sen muilla markkinoilla. Lisäksi tarkastelimme kilpailijakenttää ja alasta käytyä julkista keskustelua Suomessa. Tämän pohjalta suunnittelimme lanseeraukseen Suomen toimintaympäristöön soveltuvat viestikärjet ja mediaviestintäsuunnitelman, joka huomioi niin yleis-, talous- kuin teknologiamediat. Asetimme tavoitteeksi saavuttaa näkyvyyttä merkittävimmissä valtakunnallisissa medioissa sekä 5–7 artikkelia muissa medioissa.
Suunnittelimme ja järjestimme lehdistötilaisuuden, jossa refurbedin perustaja Kilian Kaminski, yhtiön suomalainen hallituksen jäsen Kim Väisänen Evli Growth Parnersista, sekä paikallisen kunnostuskumppanin Multicaren toimitusjohtaja Janek Ahlvik kertoivat toimittajille refurbedin toiminnasta ja tavoitteista Suomen markkinoilla. Lisäksi tarjosimme valituille medioille etukäteishaastatteluja ja jakelimme lanseeraustiedotteen laajalla mediajakelulla.

Miten meni?
Lanseerausviikon aikana refurbed sai Suomessa merkittävää medianäkyvyyttä ylittäen asetetut tavoitteet kirkkaasti. Yhteensä lanseeraus tuotti 11 media-artikkelia sekä näkyvyyttä TV:ssä ja radiossa tavoittaen lähes 1,7 miljoonaa suomalaista.
Yhtiön perustajaa Kilian Kaminskia sekä kunnostuskumppani Multicaren toimitusjohtajaa Janek Ahlvikia haastateltiin Ylen TV- ja radiouutisiin ja lanseerauksesta kirjoittivat muun muassa Talouselämä, Huvudstadsbladet sekä useat teknologiaan erikoistuneet mediat, kuten Mikrobitti, Tekniikan maailma, Tivi, Mobiili.fi Muropaketti, ja Uusiteknologia.fi.
Yhtiön toiminta Suomen markkinalla on käynnistynyt onnistuneesti, ja lanseeraus on yksi refurbedin menestyksekkäimmästä uusien markkinoiden avauksista. Noin puolessa vuodessa yhtiö on myynyt Suomessa jo yli 15 000 tuotetta.
“Yhteistyö Kaskasin kanssa on ollut käsittämättömän sujuvaa, ammattimaista ja onnistunutta. Olemme erittäin tyytyväisiä Suomessa saavutettuihin tuloksiin ja odotamme innolla monia uusia tarinoita, joita pääsemme kertomaan tällä mielenkiintoisella markkina-alueella!” kertoo Sarah Christine Weyers, refurbedin Global PR Lead.

Kaskas jatkaa refurbedin viestintäkumppanina Suomessa auttaen yhtiötä rakentamaan tunnettuuttaan ja tukien suomalaisten kulutustottumusten muutosta kohti kestävämpiä valintoja.
Ota yhteyttä
Kaipaatko apua PR-viestinnässä? Autamme mielellämme!