Tukes herätteli kansalaisia lukemaan ne ohjeet

Tukes sai tarpeekseen turhista vahingoista ja tapaturmista. Lue ne ohjeet -kampanja on osoitus siitä, miten puisevasta viranomaisaiheesta tehdään hauska ja vaikuttava.

Asiakkaan nimi: Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes
Toteutuksen ajankohta: 2023

Miksi työ tehtiin?

Suomalaiset lukevat tuotteiden ja palveluiden käyttöohjeita laiskasti. Moni myös olettaa väärin, että tuotteiden ja palveluiden turvallisuutta valvotaan laajasti ennakkoon. Kaikki tämä johtaa tapaturmiin ja vahinkoihin: esimerkiksi sähkölaitteiden virheellisestä käytöstä aiheutuu vuosittain yli 2000 tulipaloa.

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes halusi lisätä tuotteiden ja palveluiden asianmukaista käyttöä ja siten yleistä turvallisuutta. Kuluttajia oli muistutettava siitä, että tuotteiden ja palveluiden turvallinen käyttö on lopulta jokaisen omissa käsissä ja käyttöohjeet on siksi tehty luettaviksi.

Mitä teimme?

Valitsimme luovan idean lähtökohdaksi arkiset tilanteet, joissa ohjeet lukematta jättäneelle ihmiselle käy köpelösti. Holhoamisen sijaan luotimme lakoniseen huumoriin. Kampanjan symboliksi nousi turhautunutta reaktiota kuvaava puhahdus: olisit lukenut ne ohjeet, niin tältäkin hölmöilyltä olisi säästytty.

Suunnittelimme kolme kampanjavideota, jotka näkyivät striimauspalveluissa, Ylen yhteiskunnallisena tietoiskuna ja sosiaalisessa mediassa. Lisäksi tuotimme kampanjasivut, jonne kerättiin hyödyllistä tietoa tuotteiden ja palveluiden turvallisesta käytöstä. Kampanjan mediaviestintää varten teetimme PR-tutkimuksen, joka tutki, miten ja milloin suomalaiset lukevat käyttöohjeita.

Kampanja näkyi Instagramissa kampanjan omalla, @ohjeeton-tilillä. Tilillä jaettiin tosielämän tarinoita siitä, miten kävi, kun ohjeet jäivät lukematta. Somevaikuttajat Pieruperse, Pesukarhukissa ja Gogi Mavromichalis kertoivat tuotteiden turvallisesta käytöstä omilla tileillään.

Miten meni?

Tukes onnistui omistamaan Lue ne ohjeet -lausahduksen ja kampanjatunnuksen, ja kampanja saavutti laajan näkyvyyden. Kampanjan potentiaalinen kokonaistavoittavuus oli 15, 3 miljoonaa ja ansaitun median tavoittavuus 30 mediaosumalla 11, 7 miljoonaa.

Kymmenet valtakunnalliset ja paikalliset mediat tarttuivat PR-tutkimuksen teräviin kärkiin. Tukesin ylitarkastaja Anna Vuori oli haastateltavana MTV3:n Viiden jälkeen ohjelmassa.