Futuricen perustaja Hanno Nevanlinna Kaskasin hallitukseen: “Kasvu ei tarkoita sitä, että pitäisi luopua nykyisestä kulttuurista”

Kaskas Media | 7.6.2022

Futuricen perustaja ja pitkäaikainen kulttuurijohtaja Hanno Nevanlinna liittyy Kaskasin hallitukseen kesäkuun alussa. Nevanlinna tuo Kaskasiin vahvaa osaamista kasvun tueksi.

Hanno Nevanlinna on ollut mukana kasvattamassa Futuricea startupista lähes 800 työntekijän kansainväliseksi menestystarinaksi. Nevanlinna tunnetaan erityisesti innostavan ja avoimen yrityskulttuurin puolestapuhujana.

”Mahtavaa saada näin uraauurtava ajattelija ja kehittäjä mukaan Kaskasin hallitukseen. Yhteiskunnan muutostahti vain kiihtyy, mikä vaatii kaikilta yrityksiltä kasvurohkeutta. Hanno tuo meille erinomaista osaamista tukemaan Kaskasin kasvua”, sanoo Kaskasin hallituksen puheenjohtaja ja yrityksen perustajajäsen Liisa Mayow.

Hallituksessa jatkavat lisäksi yrityksen perustajajäsenet Maria Ruuska ja Annina Huhtala, sekä Matti Tyynysniemi ja Jussi Herlin

Haastattelussa Nevanlinna avasi ajatuksiaan uudesta hallituspestistä.

Mikä sai sinut lähtemään mukaan Kaskasin hallitukseen? 

“Olen vuosien varrella oppinut, että tiedonkulku on kaikki kaikessa, jotta asiat saadaan toimimaan. Tämä pätee niin tiimityöskentelyyn, ihmissuhteisiin, yrityksiin kuin laajemmin yhteiskuntaan. Mitä itseohjautuvampaa maailmaa me rakennamme, sitä tärkeämpää on, että tieto kulkee. Ei myöskään riitä, että asioista tiedotetaan, vaan ihmisten pitää aidosti vaikuttua tiedosta. Siksi viestintätoimistot ovat todella tärkeitä.

Kaskasissa minua innostaa erityisesti tiedepohja ja vastuullisuusosaaminen. Se on sitä tietoa, mitä erityisesti pitäisi saada viestittyä yhteiskuntaan, jotta voidaan muuttaa asioita. Onko tänä päivänä oikeastaan mitään tärkeämpää kuin, että tutkittu faktapohjainen tieto tavoittaa ihmiset? Lisäksi Kaskasilla on kokoaan suurempi maine, paljon kasvumahdollisuuksia sekä aivan erityinen yrityskulttuuri.”

Kaskasilla on kokoaan suurempi maine, paljon kasvumahdollisuuksia sekä aivan erityinen yrityskulttuuri.”

Mitä osaamista tuot Kaskasin hallitukseen? 

“Tykkään haastaa sitä, miten asioita tehdään. Aina ei tarvitse tehdä niin kuin on ennen tehty. Rakastan uusien asioiden luomista, oli se sitten johtamiseen liittyviä käytänteitä, mittareita tai työskentelytapoja. Tähän toki vaikuttamismahdollisuudet hallituksen kautta ovat rajatut.

Futuricella pääsimme kaksisataakertaistamaan sen neljän hengen porukan, jolla aikoinaan aloitimme. Matkan varrella olen päässyt oppimaan, mikä toimii ja mikä ei toimi. Haluan saada tuotua opit hyötykäyttöön. Jatkossa kaikki firmat tulevat kilpailemaan työntekijöistä, ja ne tahot menestyvät, joissa työntekijät pysyvät kauemmin ja joihin he houkuttelevat uusia työntekijöitä. Toimitusjohtajan toiminta viime kädessä määrittelee yrityksen kulttuurin, ja toimitusjohtaan vaikutetaan pitkälti hallituksen ja omistajien kautta. Siksi hallituksella on suuri merkitys siihen, millaisessa kulttuurissa työntekijät elävät.”


Olet puhunut paljon yrityskulttuurin merkityksestä menestyksessä. Millaista näkemystä haluaisit tuoda tähän liittyen Kaskasin hallitukseen?

“On tärkeää tunnistaa se meidän ominainen kulttuurimme, josta haluamme pitää kiinni. 

Usein hallitusten keskusteluissa päädytään katsomaan kovia mittareita, kuten liikevaihdon kehitystä ja kassavirtaa. Pois jää helposti ihmisiin ja kulttuuriin liittyvät mittarit. Minua kiinnostaa olla mukana huolehtimassa siitä, että meille arvokkaat asiat säilyvät ja kehittyvät yrityksen kasvaessa. Kasvu ei tarkoita sitä, että pitäisi luopua nykyisestä kulttuurista.”

Kaskas haluaa kasvaa lähivuosina. Millaista potentiaalia näet tutkimukseen, vastuullisuuteen ja osallisuuteen erikoistuneella toimistolla tässä ajassa? 

“Suurin potentiaali on yhteiskuntavastuun viestinnässä. Koko vastuullisuusmarkkina kasvaa tällä hetkellä vauhdilla ja toivottavasti siirtyy myös pikkuhiljaa siihen, että kerrotaan yhä enemmän oikeasta tekemisestä. Vastuullisuudesta pitää pystyä kertomaan yleisölle uskottavasti, ja kilpailullisessa markkinassa hyville toimijoille löytyy kasvunpaikkoja.

Kaskasin tiedeviestintätausta tarjoaa luontevan polun vastuullisuudesta viestimiseen, sillä vastuullisuusviestinnän tulee pohjata varmennettuun tietoon. Kaskasilla tunnetaan tieteellisen tiedon kriteerit ja osataan käsitellä tutkittua tietoa.”

Kaskasille projektien vaikuttavuus on sydämen asia. Mistä aineksista rakentuu mielestäsi yhteiskunnallisesti vaikuttava konsulttiprojekti?

“Vaikuttavuutta on hyvä lähestyä useiden linssien läpi. Pitää tarkastella vaikutusta tiimiin, omaan yritykseen, asiakkaaseen sekä yhteiskuntaan ja ympäristöön, ja nämä kaikki tulee miettiä niin lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Hyviä asioita tapahtuu silloin, kun nämä näkökulmat ovat balanssissa. 

Lisäksi on tärkeää, että ihmisten annetaan itse arvioida, mikä tässä projektissa on se tärkein yhteiskunnallinen vaikutus, jota edistetään. Esimerkiksi jos kehitetään vanhusten elämänlaatua parantava digitaalinen palvelu, jonka myötä iäkkäät elävät kauemmin, se todennäköisesti lisää päästöjä. Maailmassa on paljon ratkottavia ongelmia, eikä kaikkea voi ratkoa yhtä aikaa.”

Kaskasin arvot ovat rohkeus, kestävyys, lempeys ja tiedon ja moniäänisyyden puolustaminen. Mitä nämä sinulle tarkoittavat? 

“Kaskasin arvoissa on paljon samaa kuin Futuricen arvomaailmassa. Ne ovat eri tavalla sanoitettu ja kuvattu, mutta heti tuntui siltä, että täällä olen kotonani. Rohkeutta on se, että uskalletaan tehdä asioita eri tavalla kuin on aina tehty. Lempeyttä se, että ihmiset nähdään kokonaisina ihmisinä ja että muista ajatellaan lähtökohtaisesti hyvää.”

Miten lempeys arvona sopii mielestäsi siihen, että pyritään tekemään kannattavaa liiketoimintaa?

“Mielestäni se sopii siihen älyttömän hyvin ja ennen kaikkea pitkäjänteisen kasvun ja menestymisen tavoittelun kannalta. Ihmiset ovat ja kuuluu kohdata kokonaisina, ei vain resursseina tai työkaluina. Meillä kaikilla on hyviä päiviä ja huonoja päiviä. Jos aina vain esitetään, että kaikki on hyvin, syntyy pinnallisia työsuhteita.”

Mitä haluat oppia Kaskasilta?

“Minua kiinnostaa oppia lisää siitä, miten viestintäala toimii ja miten toimialaa viedään eteenpäin. On myös kiinnostavaa päästä tutustumaan uuteen organisaatioon kunnolla sisältä päin. Haluan päästä uppoutumaan siihen, miten voimme välttää erilaiset kasvun sudenkuopat. Kaskasin kaltaisessa organisaatiossa kasvua ei tapahdu kuin palkkaamalla lisää työntekijöitä. Siihen taas liittyy paljon pohdittavia kysymyksiä esimerkiksi kulttuuriin, tiedon kiertoon ja läpinäkyvyyteen liittyen, sekä pohdintaa siitä, miten aikaisin uskalletaan palkata uutta porukkaa.”

Miten tutkimusmaailma voisi tehdä vielä nykyistä tiiviimmin yhteistyötä yritysten kanssa?

“Tämä riippuu paljolti tutkimusalasta ja hankkeesta. Toisaalta Suomessa tehdään paljon hienoa soveltavaa tutkimusta, johon vasta jälkikäteen yritetään hakea kaupallisia tahoja mukaan. Tutkijat ja yritykset tulisi saada aikaisemmin yhteen, mutta kuitenkin niin, että jää mahdollisuus tehdä riittävän syvällistä tieteellistä tutkimusta ilman kaupallista agendaa. Päätökset pitää tehdä hankekohtaisesti.
Yhteiskunnassa on ylipäänsä suuri tarve saada tiede näkymään enemmän. Olen ollut monissa hankkeissa mukana lähinnä vain siksi, että saisin kuulla hankkeesta. Se on vähän hassu syy osallistua. Tieteellinen tutkimus, josta kukaan ei tiedä, on melko turha.”

Tilaa Kaskasin uutiskirje, niin pysyt ajan tasalla kaikista uutisistamme. Uutiskirje ilmestyy 6 kertaa vuodessa.

Selaa lisää