Kaskas Media kasvaa: tässä ovat uudet tekijämme

Kaskas Media | 17.12.2018

Kaskas Median uudet osaajat esittäytyvät ja antavat parhaat tärppinsä tulevan vuoden kulttuurielämyksiin.

Kaskas Median rivit ovat täydentyneet neljällä viestinnän ammattilaisella. Hanna Talikka, Mervi Itkonen, Outi Huovinen ja Ulla Eronen (kuvassa vasemmalta oikealle) tuovat Kaskas Mediaan monipuolista kokemusta muun muassa graafisesta suunnittelusta, konseptoinnista ja vuorovaikutuksesta. Vuonna 2013 perustettu Kaskas Media työllistää vakituisesti 16 henkilöä.

Hanna Talikka innostuu tieteen ja taiteen vuoropuhelusta

Hanna Talikka on tiedeviestinnän ammattilainen, joka on aiemmin työskennellyt muun muassa Helsingin yliopistossa ja Suomen Akatemiassa. Myös museo- ja kulttuuriala ovat  historiaa opiskelleelle Hannalle tuttuja.

“Tiede ja taide tutkivat maailmaa, kumpikin omalla tavallaan. Siksi uskon, että tieteen ja taiteen yhdistelmästä voi syntyä jotain aivan uutta. Esimerkiksi museot voivat tarjota uusia kokemuksellisia tapoja tieteellisen tiedon omaksumiseen. Tiedeviestinnässä minua kiehtoo myös henkilökohtaisuus. Olen aina rakastanut lukea tutkimusten kiitossanoja, sillä ne kertovat tarinaa tutkimuksen taustalta. Kiitoksissa tutkijat usein avaavat, miksi ovat päätyneet aiheensa pariin, ja ketkä ovat innostaneet heitä eteenpäin. Tutkijoiden ei pitäisi pelätä henkilökohtaisen näkökulman tuomista omaan ammatti-identiteettiin. Persoonallisuuden esiin nostaminen ei vähennä tutkijan auktoriteettia.”

Hannan menovinkki vuodelle 2019: Amos Rex -museo Helsingissä.
“Amos Rex on mainio esimerkki uudesta museoarkkitehtuurista, jonka avulla ihminen voi kokea taiteen perinteisestä poikkeavalla tavalla.”

Mervi Itkonen ravistelee asiantuntijaviestintää

Mervi Itkonen on kokenut kirjoittaja, journalisti ja editoija. Pitkän toimittajanuran tehneen Mervin erikoisalaa on kuluttajournalismi. Hän siirtyi Kaskasille Kuluttaja-lehden päätoimittajan tehtävästä. Mervillä on kokemusta paitsi media-alalta, myös valtionhallinnosta ja järjestösektorilta.

“Jos asiantuntija puhuu liian vaikeasti, kuulijan kiinnostus lopahtaa. Siksi hyvä viestintä on yksinkertaista. Olen huomannut tämän työssäni toimittajana, jossa selkeyden vaatimus  korostuu. Yksinkertaisuus helpottaa kuitenkin kaikkea asiantuntijaviestintää. Viestinnän tavoitteena on harvoin vakuuttaa vain vertaisia, vaan viestin tulee koskettaa muitakin kuin omia kollegoita. Ja vaikka viesti olisikin suunnattu heille, monimutkaisuus ei koskaan helpota sanoman sisäistämistä. Siksi korostan yksinkertaisuuden merkitystä. Mikä oma ydinviesti on, ja kenelle se pitää välittää?”

Mervin menovinkki vuodelle 2019: ANTI-festivaali 10.–15.9.2019.
“Kuopiossa vuosittain järjestettävä taidefestivaali tuo nykytaiteen kaupunkitilaan. Entisenä kuopiolaisena olen ylpeä kansainvälistä mainetta saaneesta tapahtumasta. Esitykset ovat yleisölle maksuttomia.”

Outi Huovinen tunnistaa vuorovaikutuksen voiman

Outi Huovinen on viestinnän ammattilainen, jolla on kokemusta niin yrityksissä, valtionhallinnossa kuin järjestöissä työskentelystä. Kaskasilla Outi toteuttaa osallistumisen ja vaikuttamisen projekteja sekä kouluttaa asiantuntijoita vuorovaikutuksesta.

“Katson kaikkea viestintää ihmisten välisen vuorovaikutuksen kautta. Tähän vaikuttaa puheviestinnän koulutukseni. Viestinnän onnistumisiin ja ongelmiin liittyy aina se, millaisia vuorovaikutussuhteita on onnistuttu luomaan. Onko ollut tarpeeksi luottamusta, avoimuutta ja motivaatiota muodostaa yhteisiä merkityksiä? Hyvä viestintä rakentuu sen varaan, että on malttanut kuunnella sidosryhmiä, asiakkaita tai työkavereita. Vasta kuuntelemisen jälkeen voi pohtia, millaista toimintaa itseltä tarvitaan. Äärimmäisen tärkeää on myös ymmärtää, että vuorovaikutustaitoja voi oppia. Niitä ei pidä sekoittaa luonteenpiirteisiin. Mitä enemmän tiedostaa vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä, sitä helpompi niissä on toimia.”

Outin menovinkki vuodelle 2019: Melontaretki Etelä-Konneveden kansallispuistossa.
“Etelä-Konneveden kansallispuiston jylhistä kallioseinämistä voi bongata jopa kalliomaalauksia. Näihin kansallismaisemiin omaa kajakkia tai kanoottia ei tarvitse omistaa, koska paikallisilta yrittäjiltä voi vuokrata välineet helposti.”

Ulla Eronen luo visuaalisesti vaikuttavaa viestintää

Ulla Eronen laajentaa Kaskas Median graafisen suunnittelun osaamista. Aiemmin muotoilutoimistoissa ja freelancerinä työskennellyt Ulla on kokenut visuaalisen viestinnän suunnittelija, informaatiomuotoilija, taittaja ja kuvittaja.

“Usein ajatellaan, että graafinen suunnittelija tekee päätöksiä taiteilijan tavoin, intuition mukaan. Saatan olla vapaa-ajallani taiteellinen, mutta työssäni päätökset ovat aina perusteltuja. En halua tehdä mitään pintapuolisesti, vaan todella ymmärtää viestittävän asian sisällön. Ymmärryksen kautta löytyy kuhunkin tilanteeseen sopiva viestinnän muoto. Harvoin on silti vain yksi oikea vastaus. Visuaalisuudeksi käsitetään usein vain kuvat, mutta kaikki viestintä on visuaalista, ellei se ole vain ääntä. Sisällön järjesteleminen taiton keinoin, sen rytmi ja typografia voivat tuoda sisältöön selkeyttä, kiinnostavuutta ja ymmärrettävyyttä. Joskus tämä riittää – joskus taas tarvitaan kuvia lisäksi.”

Menovinkki vuodelle 2019: Pilvi Takalan näyttely Toinen vuoro, Kiasmassa 17.2.2019 saakka.

“Pilvi Takala testailee ihmisyhteisöjen normeja ja kirjoittamattomia sääntöjä todella kiinnostavasti. Miten oikeastaan saa käyttäytyä, missä kulkevat normaalin ja oudon rajat?”

Selaa lisää