Uusi viestinnän asiantuntija Niina Lehtimäki taitaa kohderyhmälähtöisen viestinnän globaaleista yrityksistä järjestöihin

Kaskas Media | 27.2.2023

Niina Lehtimäki aloitti Kaskasilla viestintäasiantuntijana helmikuussa 2023. Hän on viestinnän moniosaaja, joka innostuu kuluttajakäyttäytymisen ymmärtämisestä ja sen hyödyntämisestä viestinnän suunnittelussa. 

Sinulla on monipuolinen tausta viestintätoimistoissa. Miksi halusit juuri Kaskasille töihin?

Olen seurannut Kaskasin tekemistä jo vuosia, ja se on erottautunut aina viestintätoimistokentällä hieman erilaisena tekijänä. Kaskasissa yhdistyvät monipuoliset projektit ja vahva arvopohja, joka tuntuu omalta.

Minusta on ollut kiinnostavaa nähdä Kaskasin kehitys tutkimus- ja tiedeviestintätoimistosta kohti kestävän kehityksen teemoja. Viestinnällä on tärkeä tehtävä kestävän kehityksen edistämisessä. Kaskasilla voin auttaa asiakkaita kiteyttämään työtään kestävän kehityksen eteen ja viestimään tavalla, joka kannustaa kestävän kehityksen mukaiseen toimintaan. 

Millaista osaamista tuot Kaskasille?

Olen työskennellyt aiemmin toimistoissa Drumilla ja Pohjoisranta BCW:ssä sekä Suomen ulkomaanedustustossa ja tietoliikennealan pörssiyhtiössä. Monipuolinen kokemus on tehnyt minusta viestinnän generalistin – titteli, josta olen oppinut pikkuhiljaa olemaan ylpeä. Minulla on erityisesti kokemusta markkinointiviestinnästä eri toimialoilla aina järjestöistä globaaleihin yrityksiin. Kokemukset ovat opettaneet hyppäämään pelottomasti uuteen, kunhan työn tavoitteet ovat selkeitä. 

Opiskelutaustasi on kauppatieteissä. Mitä kaupallinen tausta tarjoaa mielestäsi viestinnän töihin?

Opinnot markkinoinnin ja kauppatieteiden parissa antoivat mahdollisuuden perehtyä esimerkiksi liiketoimintastrategiaan, johtamiseen ja strategiseen markkinointiin. 

Kiinnostuin opintojen aikana kuluttajakäyttäytymisen ja kulutuskulttuurin tutkimuksesta, ja tämä innostus on kantanut tähän päivään. Kun ymmärrämme, mitkä tekijät vaikuttavat ihmisten arkeen ja valintoihin, on helpompi arvioida, millaisella viestinnällä ja markkinoinnilla voimme tukea kestävämpiä valintoja. Tarvitaanko esimerkiksi tiedon lisäämistä, kannattaako vedota tunteisiin tai lisätä jonkin vaihtoehdon houkuttelevuutta?

Sinulla on rautainen ote projektien johtamiseen. Miten varmistat, että isot ja pienet projektit päätyvät onnistuneesti maaliin?

Onnistunut projektinjohtaminen auttaa saavuttamaan tavoitellun vaikuttavuuden. Sen avulla työn arki rullaa niin meidän kuin asiakkaan päässä, eikä projekti leviä kuin jokisen eväät. Kolme vinkkiäni onnistuneeseen projektinjohtamiseen ovat:

  1. Varaa kunnolla aikaa keskusteluun, miksi ja kenelle työtä tehdään ja mitkä ovat vastuut ja toimintatavat. Vaikuttavuuskeskustelu alussa auttaa kirkastamaan roolit sekä työn tavoitteet ja mahdolliset sudenkuopat.
  2. Tarkista matkan varrella, että projekti on menossa haluttuun suuntaan. Näin onnistumisten mittaaminen yhteistyön päätteeksi on helpompaa. 
  3. Aikatauluta realistisesti ja pidä kaikki osapuolet ajan tasalla matkan varrella, missä mennään.

Mistä aiheesta voisit pitää luennon tuosta vain? 

Ruoka ja ruoanlaitto ovat asioita, joista tykkään puhua aina! Kerran pidin vähän huumorimielisen miniluennon erilaisista kasviproteiineista työpaikalla. Jätin lihansyömisen yli 15 vuotta sitten, ja on kiva, miten paljon enemmän valinnanvaraa kaupan hyllyllä on nykyään kasviproteiineissa. Kulutuskäyttäytymisen vaikutus näkyy siinäkin, etteivät pesusienimäisesti turpoavat kuivasoijasuikaleet tai soijarouhe ole enää ainoita vaihtoehtoja kasvissyöjälle.

Selaa lisää