Aapo Mattila on kokenut graafisen alan ammattilainen, joka tuo Kaskas Medialle erityisosaamista brändi- ja ilmetyöstä sekä monimutkaisen tiedon visualisoinnista.
Tuot Kaskasille arvokasta mainosmaailman kokemusta asioiden ja ilmiöiden brändäämisestä. Miksi se on tärkeää myös asiantuntijaviestinnässä?
Monet valtionhallinnon organisaatiot ja tutkimushankkeet eivät vielä täysin ymmärrä brändäämisen arvoa. Joillekin se on kirosana, missä on tavallaan perää. Brändääminen voi kuulostaa vähän ylimieliseltä. Mieluummin voisi puhua mielikuvasta. Vaikka organisaatiolla olisi kuinka kiinnostavaa ja tärkeää asiaa viestittävänä, asialla on vähän merkitystä jos organisaatio ei onnistu vangitsemaan kohderyhmänsä huomiota.
Oli taho mikä tahansa, sen on näytettävä ja tunnuttava kiinnostavalta myös uusille kohderyhmille. Ulkoasulla ja mielikuvalla on oltava jokin kiinnekohta sekä organisaation tekemisiin että ihmisten arvoihin. Ihmiset eivät ole tyhmiä: pelkkä näyttävä pinta ei riitä. Voittoon on pyrittävä tekojen kautta.
Olet työskennellyt graafikkona ja Art Directorina reilun vuosikymmenen. Minkälaisia hommia teit ennen Kaskasia?
Opiskeluvuosien jälkeen työskentelin aikakauslehdissä, asiakas- ja järjestölehdissä sekä Aamulehdessä. Viime vuodet olen työskennellyt graafisena suunnittelijana ja Art Directorina mainos- ja suunnittelutoimistoissa ja niiden ohessa myös freelance-suunnittelijana.
Miksi halusit töihin juuri Kaskas Mediaan?
Tiede- ja tutkimusviestinnän kenttä on fiksu aluevaltaus. Asiantuntijaviestinnän projekteissa työni tuntuu yhteiskunnallisesti merkitykselliseltä, mitä arvostan. Kaupallisella puolella työn merkitystä piti välillä vähän kaivella. Sisälläni elää tiedenörtti, joka innostuu esimerkiksi fysiikan ja kosmologian uusista saavutuksista ja ylipäätään ihmiskunnan yhteisen tiedon kasvamisesta. Siksi olen fanittanut monia Kaskasin ulostuloja, kuten muutaman vuoden takaista suomalaisille tutkijoille hurraavaa Vaihtoehto Eskolle -kampanjaa.
Mistä erityisesti pidät työssäsi?
Siitä, kun saa aikaan muutoksen asiakkaan ajattelussa tai saa asiakkaasta irti enemmän kuin se osasi odottaa. Itse voi olla tyytyväinen, jos jokin oma tavoite projektissa on toteutunut. On kuitenkin täysin eri asia olla tyytyväinen silloin, kun on tehnyt tärkeälle asiakkaalle jonkin pieneltä tuntuvan jutun, jolla on valtavan suuri merkitys heidän ajattelulleen. Se voi olla mitä tahansa logon suunnittelusta idean kirkastamiseen.
Kaskasilla on mahtavaa seurata, minkälaisia monimutkaisia ja vaikuttavia juttuja kollegat pyörittelevät. Kun huomaa olevansa fiksuin tyyppi huoneessa, kannattaa vaihtaa huonetta. Sitä minun ei ole vielä tarvinnut tehdä.
Aloitit Kaskasilla huhtikuussa koronaviruksen ensimmäisen aallon myllätessä. Miltä tuntui hypätä uuteen työyhteisöön kesken poikkeustilan?
Oli erikoista tutustua uusiin työkavereihin ja tekemisen tapoihin etäyhteydellä. Heti kättelyssä huomasin kuitenkin, että Kaskasilla on tunnistettu hyviä juttuja työelämästä ja johtamisesta. Strategiassamme on esimerkiksi yhtenä arvona lempeys, ja sen on todella huomannut etenkin korona-aikana. Minulta on täällä ollessani kysytty luultavasti useammin kuin koskaan aiemmin koko työuralla, onko kaikki hyvin ja miten jaksan. Se tuntuu hyvältä.
Aapo Mattila on Kaskas Median Art Director. Hän työskentelee Kaskasissa visuaalisen viestinnän palveluiden parissa. Mattila aloitti tehtävässä keväällä 2020.