Asiantuntija: sinä kelpaat, mutta voit samalla kurottaa pidemmälle

Liisa Mayow | 2.10.2023

Viisas organisaatio tukee asiantuntijansa kehitystä, mutta ei pakota osaajiaan tiettyyn muottiin. Viisas valmentaja tekee samoin.

Jos luet tätä, sinulle ei tarvitse kertoa, että maailma muuttuu yhä monimutkaisemmaksi. Kaikilta vaaditaan aivan pirusti ja vielä jatkuvalla syötöllä. Kehity, kasva, muutu, koska kaikki kehittyy ja kasvaa ja muuttuu. Osaamisen päivittäminen ja uusien taitojen haltuunottaminen ei ole keino päästä askeleen edelle muita, se on vähimmäisvaatimus sille, että säilyy hengissä työelämässä. 

Asiantuntijatyö on viime vuosina viestinnällistynyt huimaa vauhtia: kyky kertoa omasta osaamisestaan erilaisille sidosryhmille ei ole enää lisähomma oikeiden töiden päälle, vaan osa ydintyötä. Mitä hereillä oleva organisaatio siis tekee viimeistään nyt? Ostaa jonkinlaista viestintäkoulutusta.

Ihan hyvä, mutta nyt tarkkana. Organisaatioilla nimittäin on paljon valtaa siihen, miten sen ihmiset kokevat jatkuvan kehittymisen vaatimukset. Nuo vaatimukset ovat pahimmillaan uuvuttavia, jopa lamauttavia. Jos vain vaaditaan ilman tukea, käy huonosti. Jos organisaation tarjoama tuki ei ole sitä mitä ihmiset tarvitsevat, käy huonosti. Tuloksena voi olla kokemus siitä, että en kelpaa, olen vääränlainen. Kynnys uskaltaa tulla esiin ja osallistua keskusteluun voi entisestään nousta. 

Mieluummin vuorovaikutusta kuin esiintymistä

Valmennusfilosofiamme on ollut Kaskasin olemassa olon alusta lähtien kannustava ja rohkaiseva. Emme kyttää virheitä tai mystifioi esiintymistilanteita. Heilutat villisti käsiä telkkariesiintymisessä? Anna mennä. Et halua olla somessa? Etsitään puheelle parempi paikka. Haluamme, että mahdollisimman monet asiantuntijat ja tutkijat pystyvät tuomaan osaamisensa esiin mahdollisimman ymmärrettävästi, mutta omannäköisesti. 

Viestinnässä, olipa tilanne mikä hyvänsä, on aina ensisijaisesti kyse vuorovaikutuksesta ihmisten välillä, ei niinkään suoritettavasta performanssista, jossa näytellään aina hallittua Pätevää Asiantuntijaa. Siksi tavoitteenamme on löytää jokaiselle oma tapa ja kanava tuoda asiantuntemustaan yhteiskunnan hyödynnettäväksi. Etsimme yhdessä vahvuuksia ja rakennamme niiden päälle.

Asiantuntijuus näyttää mediassa vieläkin ahtaalta

Kun katsoo mitä tahansa kotimaista viestintäkanavaa perinteisestä mediasta sosiaaliseen mediaan, asiantuntemuksen ääni ja olemus on yhä hyvin valkoinen ja edelleen usein varsin miehinen. Moni mediatalo on vuosien varrella pyrkinyt tasaamaan esimerkiksi sukupuolten näkyvyyden eroja laskureiden avulla. Laskurit ovat mediatalojen sivuilta kadonneet vähin äänin ja viestipalvelu X:ssä (ex-Twitter) lukua sukupuolijaosta kotimaisessa uutismediassa pitänyt Tasa-arvobotti kyykähti sekin keväällä. Binäärinen nais-mies-jako on suppea moninaisuuden mittari, mutta kertoo sekin jotain. 

Siispä tarvitsemme lisää hyvin perusteltuja ääniä keskusteluun. Liian moni asiantuntija on huolissaan siitä, että jos on jostain jotain mieltä, saa näkemyksistään samantien niskaansa lastillisen sitä itseään. Valitettavan moni on siksi rajoittanut asiantuntemuksensa ja tiedon jakamista, vaikka tarve sille olisi entistä suurempi polarisoituneessa ilmapiirissä. Siksi asiantuntijat eivät tarvitse yhtään lisää paineita. Riittävän ilkeä mediavalmennuksen haastattelusimulaatio voi pahimmillaan pilata innon jakaa omaa osaamista sille yleisölle, joka sitä kipeimmin kaipaa.

Jotta ääneen eivät jäisi vain ne, jotka huutavat lujimmin ja asian vierestä, haluamme kannustaa yhä useampaa asiantuntijaa ääneen, juuri sellaisena kuin he itse ovat. Ymmärrettävä täytyy olla, mutta samaan muottiin ei tarvitse pusertua.

Kirjoittajat Liisa Mayow ja Marika Ahonen valmentavat Kaskasin asiakkaita, jotta yhä useampi taho voisi osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Selaa lisää