Minna Palmroth on Helsingin yliopiston avaruusfysiikan professori, joka tutkii lähiavaruuden olosuhteita, esimerkiksi revontulia. Hänen tutkimusryhmänsä kehittämä, kuusiulotteisesti avaruussäätä mallintava Vlasiator, on maailman tarkin avaruusolosuhteiden mallintaja. Tällä hetkellä […]
Näkemyksiämme
Panu Halme on Jyväskylän yliopiston luonnonsuojelubiologian lehtori, joka tutkimusryhmänsä kanssa selvittää, millaisilla luonnonsuojelukeinoilla voimme vähentää ihmistoiminnan haitallisia vaikutuksia metsissä, vesistöissä ja perinneympäristöissä. Syksyllä 2017 Halmeen johtama Metsätieto-tutkimusryhmä […]
Tutkimus muuttaa yhteiskuntaa vasta, kun tutkimustulokset otetaan käyttöön. Tänään julkaistaan yhdessä Demos Helsingin Iina Koskisen ja Helsingin yliopistossa työskentelevän Tanja Sunin kanssa kirjoittamani kirja Tutkimuksesta toimintaan – […]
Liikutu tiedosta -palkinto jaetaan ansiokasta tutkimusviestintää tehneelle tutkijalle, tutkimushankkeelle tai -ryhmälle. Palkinto on osa Kaskas Median vaikuttavan tiedeviestinnän päivää. Kilpailun finalistit valitsi esiraati, jonka jäseniä olivat Koneen […]
Työn murroksen mestarikurssi kokosi yhteen kymmeniä organisaatioita, hankkeita, tutkijoita ja satapäisen yleisön. Sovella mestarikurssin oppeja ja nosta oma seminaarisi uudelle tasolle. Järjestimme tänä keväänä Työn murroksen mestarikurssi […]
Vuosi sitten joukko aivotutkijoita päätti siirtää neurotieteellisen konferenssinsa Twitteriin ja voitti ideallaan toista kertaa jaetun Liikutu tiedosta -palkinnon. Konferenssin järjestäjien Tommi Himbergin ja Annika Hulténin mukaan voitto […]
Kaskas Media on Pohjoismaiden ainoa tiede- ja asiantuntijaviestintään erikoistunut viestintätoimisto. Teemme vaikeasta tiedosta ymmärrettävää, yleistajuista ja houkuttelevaa. Asiakkaamme ovat fiksuja hyviksiä tutkimusmaailmasta ja julkiselta sektorilta. Etsimme nyt […]
Tieteentekijän kannattaa viestiä, se on selvää. Mutta milloin tiedeviestinnästä kuuluu saada palkkio, ja milloin siitä kannattaa itse maksaa? Inspiroiduimme Paige Jarreaun blogitekstistä ja poimimme siitä parhaat palat. […]
Visuaalisuus ja sen myötä video on yksi viestinnän ykköstrendeistä. Videot taipuvat erinomaisesti myös tiedeviestintään. Toimivan tiedeviestintävideon kaava on yksikertainen: päästä tutkija ääneen ja kuvaan, sillä tutkija on […]