Liikutu tiedosta -finalisti Panu Halme: tutkimuksella voi purkaa konflikteja

Panu Halme on Jyväskylän yliopiston luonnonsuojelubiologian lehtori, joka tutkimusryhmänsä kanssa selvittää, millaisilla luonnonsuojelukeinoilla voimme vähentää ihmistoiminnan haitallisia vaikutuksia metsissä, vesistöissä ja perinneympäristöissä. Syksyllä 2017 Halmeen johtama Metsätieto-tutkimusryhmä […]

Tutkimusviestinnän parhaat käytännöt on koottu nyt kirjaksi

Tutkimus muuttaa yhteiskuntaa vasta, kun tutkimustulokset otetaan käyttöön. Tänään julkaistaan yhdessä Demos Helsingin Iina Koskisen ja Helsingin yliopistossa työskentelevän Tanja Sunin kanssa kirjoittamani kirja Tutkimuksesta toimintaan – […]

Tässä ovat Liikutu tiedosta -finalistit

Liikutu tiedosta -palkinto jaetaan ansiokasta tutkimusviestintää tehneelle tutkijalle, tutkimushankkeelle tai -ryhmälle. Palkinto on osa Kaskas Median vaikuttavan tiedeviestinnän päivää. Kilpailun finalistit valitsi esiraati, jonka jäseniä olivat Koneen […]

Näillä opeilla nostat seminaarisi seuraavalle tasolle

Työn murroksen mestarikurssi kokosi yhteen kymmeniä organisaatioita, hankkeita, tutkijoita ja satapäisen yleisön. Sovella mestarikurssin oppeja ja nosta oma seminaarisi uudelle tasolle. Järjestimme tänä keväänä Työn murroksen mestarikurssi […]

Mitä kuuluu viime vuoden Liikutu tiedosta -voittajille?

Vuosi sitten joukko aivotutkijoita päätti siirtää neurotieteellisen konferenssinsa Twitteriin ja voitti ideallaan toista kertaa jaetun Liikutu tiedosta -palkinnon. Konferenssin järjestäjien Tommi Himbergin ja Annika Hulténin mukaan voitto […]

Kaskas Media etsii graafista suunnittelijaa

Kaskas Media on Pohjoismaiden ainoa tiede- ja asiantuntijaviestintään erikoistunut viestintätoimisto. Teemme vaikeasta tiedosta ymmärrettävää, yleistajuista ja houkuttelevaa. Asiakkaamme ovat fiksuja hyviksiä tutkimusmaailmasta ja julkiselta sektorilta. Etsimme nyt […]

Viestintää pro vai pro bono?

Tieteentekijän kannattaa viestiä, se on selvää. Mutta milloin tiedeviestinnästä kuuluu saada palkkio, ja milloin siitä kannattaa itse maksaa? Inspiroiduimme Paige Jarreaun blogitekstistä ja poimimme siitä parhaat palat. […]

Miten video toimii tiedeviestinnässä?

Visuaalisuus ja sen myötä video on yksi viestinnän ykköstrendeistä. Videot taipuvat erinomaisesti myös tiedeviestintään. Toimivan tiedeviestintävideon kaava on yksikertainen: päästä tutkija ääneen ja kuvaan, sillä tutkija on […]