Massimiano Bucchi on maailmankuulu tieteensosiologi. Hänen tunnettu mallinsa selittää, miten tieteellinen tieto kulkee tutkijoiden ja suuren yleisön välillä. Nyt hän kertoo, minkälaista tiedonkulku on sosiaalisen mediassa. ”En […]
Näkemyksiämme
Poimi parhaat vinkit yleistajuisen tutkimusvideon tekemiseen kvanttifyysikko Mikko Möttöseltä, joka hyppää tieteen nimissä vaikka avantoon. Kun Euroopan parhaisiin kuuluva kvanttifyysikko Mikko Möttönen saa tutkimustuloksensa läpi arvostetussa julkaisussa, […]
Liikutu tiedosta -palkinto jaetaan ansiokasta tutkimusviestintää tehneelle henkilölle tai ryhmälle. Palkinto on osa Kaskas Median vaikuttavan tiedeviestinnän päivää. Kilpailun finalistit valitsi esiraati, jonka jäseniä olivat VATT:n tiedottaja […]
Tiedekonferenssi toi huhtikuussa 2017 tutkijat yhteen keskustelemaan aivotutkimuksen viimeisimmistä läpimurroista. Konferenssi poikkesi perinteisestä, sillä se järjestettiin kokonaan Twitterissä. Kysyimme yhdeltä järjestäjistä, psykologi ja post doc -tutkija Annika […]
Tutkimusviestintään erikoistunut Kaskas Media on nimittänyt Art Directorikseen Jenni Viitasen (TaM). Viitanen siirtyy Kaskas Mediaan palvelumuotoilutoimisto Hellonista. Kaskas Mediassa hän vastaa erityisesti tiedeviestinnän visuaalisesta suunnittelusta ja sen […]
Maailman vaikutusvaltaisinta maata johtaa presidentti, joka ajaa avoimen tiedevastaista linjaa. Donald Trump ei usko ilmastonmuutokseen, haluaa kieltää tutkijoita kertomasta työstään ja leikkaa tutkimuksen rahoitusta. Nyt jos koskaan […]
Tutkija, näiden viiden vinkin avulla kirjoitat koukuttavan blogitekstin tutkimusaiheestasi. 1. Mieti, kenelle kirjoitat Jos ajattelet kirjoittavasi kasvottomalle massalle, käy helposti niin, ettei lopputulos kiinnosta ketään. Päätä, haluatko tavoittaa […]
Kaskas Media on Pohjoismaiden ainoa tiede- ja tutkimusviestintään erikoistunut viestintätoimisto. Teemme vaikeasta tiedosta ymmärrettävää, yleistajuista ja jopa nautittavaa. Asiakkaamme ovat fiksuja hyviksiä tutkimusmaailmasta ja julkiselta sektorilta. Etsimme […]
Tutkimuksen rahoittajat vaativat tutkimukselta yhä enemmän vaikuttavuutta ja vuoropuhelua yhteiskunnan kanssa. Suomen Akatemian Strateginen tutkimus ja monet säätiöt haluavat jo hakemusvaiheessa erillisen viestintä- ja vuorovaikutussuunnitelman. Hyvän suunnitelman […]