Tieteentekijän kannattaa viestiä, se on selvää. Mutta milloin tiedeviestinnästä kuuluu saada palkkio, ja milloin siitä kannattaa itse maksaa? Inspiroiduimme Paige Jarreaun blogitekstistä ja poimimme siitä parhaat palat. […]
Näkemyksiämme
Visuaalisuus ja sen myötä video on yksi viestinnän ykköstrendeistä. Videot taipuvat erinomaisesti myös tiedeviestintään. Toimivan tiedeviestintävideon kaava on yksikertainen: päästä tutkija ääneen ja kuvaan, sillä tutkija on […]
Entä jos tutkijat olisivat meille yhtä tuttuja kuin poliitikot? Osaamme luetella päättäjiä, mutta osaavatko he nimetä tieteentekijöitä? Kysyimme vuoden 2018 presidenttiehdokkailta, kenet he nostaisivat vaihtoehdoksi Eskolle. “Maailma […]
Suomalaiset tutkijat ja tieteen ystävät vinkkasivat jo Vaihtoehto Eskolle -kampanjan ensimmäisinä päivinä reilusti yli tuhannen tieteentekijän nimet. On korkea aika esitellä niistä muutamia. Riemussa oli pitelemistä, kun […]
Aikuisilla on paljon sanottavaa tutkimuksesta ja tutkijoista, mutta keskustelusta jää uupumaan tärkeä näkökulma: tulevaisuuden ääni. Jalkauduimme tiedepäiväkoti Oivallukseen ja kysyimme neuvokkailta viisivuotiailta, keitä tutkijat ovat ja mitä […]
Esko Valtaoja heittäytyy Vaihtoehto Eskolle -kampanjassa esittelemään sydämellisesti nuoria huippututkijoita. Tiedemaailman konkari on keulakuva kampanjalle, joka kannustaa tutkijoita kertomaan itsestään, toisistaan ja yhteisen työn merkityksestä. Nyt Esko […]
Tee nopea testi: Luettele niin monta tutkijaa nimeltä kuin osaat! Ei hätää, kohta se sujuu. Tänään käynnistynyt Vaihtoehto Eskolle -kampanja hurraa Suomen yli 24 000 tohtorille ja […]
Oletko pitchaamassa tutkimustasi ensi kertaa isolle yleisölle? Ei syytä huoleen. Vuoden 2016 Skolar Award -tutkimuskilpailun voittaja, biologi Virpi Virjamo oppi pitchaamaan muutamassa viikossa ja kertoo nyt viisi […]
Samat vaikuttavan esiintymisen lainalaisuudet koskevat niin tutkijoita kuin yrittäjiäkin. Satoja ihmisiä valmentaneen esiintymiskouluttaja Matt Boardmanin vinkeillä esität asiasi vaikuttavasti ja vakuutat yleisön kuin yleisön. 1) Sukella yleisösi […]