Uusi palkinto vaikuttavalle tutkimusviestinnälle

Tiede muuttaa maailmaa vain silloin, kun ihmiset kuulevat siitä. Siksi jaamme ensimmäistä kertaa Liikutu tiedosta -palkinnon. Vaikuttavaa tutkimusviestintää voi olla esimerkiksi tutkijan pitämä blogi, tiedon visualisointi, video tai […]

Tällä sapluunalla aiheesta kuin aiheesta syntyy tarina

Randy Olson loi ja–mutta–siksi-sapluunan, jolla voi tarinallistaa niin hissipuheen kuin laajan yleistajuisen artikkelinkin. Kerro tarina! Kaikkialla kannustetaan nyt tarinankerrontaan, mutta harva kertoo, miten kvanttifysiikan tai yhteiskuntamaantieteen tutkimusaiheet […]

Älä käytä näitä tekosyitä Twitterin välttelyyn

Koulutamme Kaskas Mediassa usein tutkijoita Twitterin maailmaan. Seuraavaksi kumoamme neljä liian usein kuultua tekosyytä olla käyttämättä Twitteriä. Tekosyy 1: Tutkimukseni ei mahdu 140 merkkiin. On hyvä oppia tiivistämään. […]

Näin syntyi video tutkimusartikkelista

Kvanttifysiikan läpimurrosta kertovaa videota on katsottu viikko julkaisun jälkeen yli kolmetuhatta kertaa. Tieteellinen artikkeli kvanttifysiikan läpimurrosta kiinnostaa, kun siitä tekee yleistajuisen videon. Videon tuotanto Kaskas Media, visualisoinnit […]

Tutkija, päivitä Wikipediaa!

Kuvittele, että joku tarjoaisi sinulle rajattomasti ruutuaikaa maailman jokaiselta televisiokanavalta ja palstatilaa kaikista mahdollisista lehdistä. Ilmaiseksi. Joka päivä, kellon ympäri.   Unelmien tarjous on täyttä totta. Näin tekee […]

Mikä tutkijayhteisön moniäänisyydessä pelottaa?

Ihmiset etsivät mediasta maailmanselityksiä, ja niiden muodostamiseen tarvitaan tutkijoita. Konkariproffien rinnalle kaivataan eri vaiheissa uraa olevien tutkijoiden näkemyksiä, jotta analyyseistä tulee monipuolisia. Media on täynnä asiantuntijalausuntoja suoltavia moottoriturpia, kirjoitti valtio-opin professori Matti […]

Viisi syytä miksi tiedevideot ovat niin suosittuja YouTubessa

Tiedevideot ovat YouTubessa yhä suositumpia. Suosio perustuu vaikeiden asioiden selittämiseen yksinkertaisesti. Kaskas Median TET-harjoittelija Silja Vahtokari listasi viisi syytä, miksi videot ovat niin suosittuja. 1. Ne selittävät haastavia tieteellisiä […]

Tutkimusviestinnän viisi tulevaisuuden trendiä

Tutkimusta tehdään ja siitä viestitään tulevaisuudessa yhä vuorovaikutteisemmin. Uudet digitaaliset työkalut mahdollistavat ihmisten osallistamisen tutkimusprosessiin pitkin matkaa. 1.Videokerronta kevenee ja monipuolistuu Videopalvelu YouTubesta löytyy jo joukko tieteen yleistajuistamiseen erikoistuneita […]

Vuoroin vieraissa – avoimen tieteen mahdollisuudet

Tiede ja tieteen tulokset ovat julkisia ja kuuluvat kaikille. Tutkimuksia ja dataa jää kuitenkin paljon kustantajien, hierarkioiden tai muiden tieteellistä uteliaisuutta rajoittavien muurien taakse. Valtarakenteita purkamalla luodaan […]